آیا هنیه ارزش ایجاد جنگ تمام عیار در منطقه را دارد؟

آیا هنیه ارزش ایجاد جنگ تمام عیار در منطقه را دارد؟
۶۱
۵۲

هنیه، شناخته شده با نام “ابوالعبد” در فلسطین به دنیا آمد، پس از مدتی فعالیت با شیخ احمد یاسین بنیان گذار حماس دیدار کرده و به عنوان رییس دفتر او انتخاب شد. پس از مدتی فعالیت او به یکی از رهبران اصلی حماس تبدیل شد، این مقام برایش ثروت میلیاردی به همراه داشت. میراث اسماعیل هنیه و دیگر رهبران حماس پس از مرگشان ساختمان های ویران شده، کودکان آواره و مردمی جان به لب رسیده از جنگ و تنش خواهد بود. اما اقامت در هتل های لوکس، حساب های بانکی پر پول و ثروت یازده میلیاردی هنیه بیشتر از هر چیز دیگری از اهداف و خواسته های او و دیگر رهبران حماس سخن میگوید. آیا جمهوری اسلامی حاضر است برای یک میلیاردر فراری از غزه بهایی گزاف بپردازد؟
حماس در سال ۱۹۹۹ با «محور مقاومت» رابطه برقرار کرد و دوستی میان جمهوری اسلامی، حماس، حزب الله، رژیم اسد و جنبش جهاد اسلامی شروع شد. دوستی با جمهوری اسلامی در واقع درهایی به پول، اسلحه و نفوذ هرچه بیشتر را در منطقه برای حماس باز کرد. اما این رابطه همیشه دوستانه نبود. اختلاف بین حماس و جمهوری اسلامی را به هنگام شعله ور شدن آتش جنگ داخلی در سوریه شاهد بودیم. پس از مدتی حماس و جمهوری اسلامی اختلافات ایدئولوژیکی خود را کنار گذاشته و دیدارهای متعدد هنیه با قاسم سلیمانی و بخشش چمدان های پر از پول به حماس از سر گرفته شد.
اما آیا کشته شدن رئیس دفتر سیاسی حماس ارزش ایجاد تنش هرچه بیشتر در منطقه را برای جمهوری اسلامی دارد؟ جمهوری اسلامی تا چه حد حاضر است برای کشته شدن هنیه بها بپردازد؟ این سوالاتی هستند که کسانی که در ایران به مسند قدرت تکیه زده اند بهتر از هرکس دیگر میتوانند جواب دهند .
گمان میرود هنیه مهره ای نباشد که جمهوری اسلامی بخاطرش حاضر باشد بقای خود را به خطر بیندازد. او کسی بود که از غزه، که باعث ویرانی اش شده بود فرار کرد تا بتواند با سفر به کشورهای منطقه جیب خود را پر کند. آیا خامنه ای حاضر است موقعیت خود را برای او، مقیم قبلی هتل لوکس قطر، به خطر بیندازد؟

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *