حدود ۲۶ هزار کودک دختر زیر ۱۵ سال در یک سال گذشته ازدواج کردند

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از ازدواج ۲۵ هزار و ۹۰۰ دخترکودک از زمستان سال گذشته تا به امسال است. بر اساس این گزارش، بیش از ۱۳۰۰ نوزاد از مادران زیر ۱۵ سال متولد شده اند که بیشتر از آمار سال گذشته بوده است.

رپزنامه هم میهن در گزارش خود در روز پنجشنبه ۲۷ مهر به نقل از گزارش مرکز آمار ایران، از ثبت طلاق بیش از ۲۰۰ دختر زیر ۱۵‌سال در زمستان سال گذشته خبر داده است.

پیش از این، روزنامه اعتماد در اردیبهشت امسال، در گزارشی از ثبت ازدواج دست‌کم ۲۷ هزار کودک زیر ۱۵ سال طی یک سال خبر داده و نوشته بود: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد دختر زیر ۱۵ سال در نقاط مختلف ایران از زمستان ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ ازدواج کرده‌اند.

بر اساس این آمار، در ایران سالانه به طور متوسط ۱۳۵ هزار ازدواج دختران زیر ۱۸ سال ثبت می‌شود که حدود ۱۷۰۰ ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۳ سال است.

بر اساس معیار‌های بین‌المللی، ازدواج زیر ۱۸ سال کودک‌همسری محسوب می‌شود، ولی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، ازدواج دختران زیر ۱۳ سال تنها به «رضایت ولی» و «تشخیص مصلحت دادگاه» نیاز دارد.

تشویق حکومت به ازدواج و فرزندآوری در طی سال‌های گذشته همواره محل مناقشه فعالان حقوق کودک بوده است.

در این ارتباط، سیمین کاظمی، پزشک و جامعه‌شناس، در گفتگو با خبرآنلاین در روز ۲۶ فروردین سال جاری با اشاره به بالا بودن آمار کودک همسری اشاره کرده بود که «در سطوح کلان، تصمیم گیری ازدواج کودکان مساله مهمی تلقی نمی‌شود و در راستای سیاست افزایش جمعیت از آن دفاع می‌شود.»

اشاره این جامعه شناس به قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در آبان سال ۱۴۰۰، این قانون مصوب مجاس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت بهداشت ابلاغ کرد.

هدف از این قانون، افزایش ازدواج، فرزندآوری و رشد جمعیت ایران عنوان شده است که از دستورات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نشات می‌گیرد.

سیمین کاظمی به خبرآنلاین گفته بود: «برخی از مسوولان بدون توجه به تغییرات اجتماعی و بدون توجه به نتایج پژوهش‌ها، با استناد به تجربه خودشان یا مثلا بستگان‌شان که در کودکی ازدواج کرده‌اند و به زعم آنها مشکلی نداشته‌اند، خطرات و تبعات کودک همسری را انکار می‌کنند.»

خانم کاظمی هشدار داده بود که «این نگاه غیرعلمی و اشتباه درباره یک مساله اجتماعی مهم باعث شده است که آینده و سلامت جسمی و روانی و اجتماعی دختران به خطر بیفتد.»

منبع خبر

2 thoughts on “حدود ۲۶ هزار کودک دختر زیر ۱۵ سال در یک سال گذشته ازدواج کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *