درد بازوی چپ همیشه نگران‌کننده است؟

درد بازوی چپ همیشه نگران‌کننده است؟

درد بازوی چپ دلایل مختلفی دارد، از آسیب‌دیدگی و کشیدگی عضله گرفته تا گرفتگی عصب یا رگ‌به‌رگ شدن. در برخی موارد هم ممکن است نشانه حمله قلبی باشد، که موقعیت اضطراری پزشکی است. وری‌ول‌هلت، در گزارشی برخی از دلایل بالقوه درد بازوی چپ را بررسی کرده است. 

دلایل و نشانه‌ها

درد بازوی چپ، بسته به علت زمینه‌ای‌اش، ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. این درد گاهی مانند شوک الکتریکی است و درد مداومی را به وجود می‌آورد که با محرک‌های خاص مانند فشار یا فعالیت بدنی وخیم‌تر می‌شود. گاهی هم ممکن است ناگهانی ظاهر شود، یا به‌تدریج و در طول زمان به وجود آید. 

دلایل مرتبط با قلب مانند حمله قلبی، آنژین صدری، دلایل اسکلتی عضلانی مانند کشیدگی عضلانی و تاندونیت، دلایل مرتبط با اعصاب، مانند گرفتگی عصب و آسیب‌های اعصاب (نوروپاتی) محیطی، و دلایل دیگر مانند آسیب و التهاب ازجمله عوامل شایع درد بازوی چپ به شمار می‌آید.  

همچنین درد حاد بازوی چپ ممکن است از شکستگی استخوان، فتق دیسک، فشردگی عصب، پارگی روتاتور کاف (rotator cuff، عضلات چرخاننده بازو) یا رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی ناشی شود. شکستگی‌ها براثر افتادن، تصادف یا آسیب‌های ورزشی ایجاد می‌شوند و ممکن است تورم، کبودی، ضعف یا مشکلات حرکتی را به دنبال داشته باشند. فتق دیسک سبب آسیب‌های اعصاب (نوروپاتی) محیطی در بازوی چپ یا راست می‌شود و درد، بی‌حسی و گزگز اندام‌ها را به همراه دارد. 

فشردگی اعصاب (رادیکولوپاتی دهانه رحم) هم به دلایلی مانند فتق دیسک یا آرتریت به وجود می‌آید و باعث درد، سوزن‌سوزن شدن و ضعف در شانه و بازو می‌شود و ممکن است یکی از دو بازو یا هر دو آنها را هم‌زمان تحت تاثیر قرار دهد. پارگی روتاتور کاف یا تاندون شانه از افزایش سن یا استفاده شدن بیش از حد ناشی می‌شود و درد شدید شانه را به همراه دارد که معمولا به بازوی چپ هم کشیده می‌شود. رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی هم به آسیب‌دیدگی بافت‌های نرم اطراف استخوان‌ها و مفاصل گفته می‌شود که اغلب مچ دست، بازوها، مچ پا، پاها، ساق‌ها و انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند. کبودی، دردی که با برداشتن وزنه یا بار سنگین بدتر می‌شود، گرفتگی شدید، تورم، درد یا حساسیت هنگام لمس ناحیه‌ای خاص، ضعف و تورم در تاندون‌ها ازجمله نشانه‌های رگ‌به‌رگ شدن‌اند. 

مطالب بیشتر

از دیگر دلایل درد بازوی چپ می‌توان به سندرم خروجی قفسه سینه عروقی، آنژین، بورسیت و حمله قلبی اشاره کرد. 

سندرم خروجی قفسه سینه عروقی وضعیتی است که در نتیجه فشرده شدن رگ‌های خونی و عصبی به وجود می‌آید که از شانه به استخوان ترقوه، قفسه سینه و بازوها می‌روند. این وضعیت ممکن است درد، ضعف، تورم، بی‌حسی، گزگز و تغییر رنگ در ساعد، دست یا انگشتان آسیب‌دیده را به دنبال داشته باشد.

آنژین درد قفسه سینه ناشی از محدود شدن جریان خون است که اغلب به‌دلیل بیماری عروق کرونر (CAD) ایجاد می‌شود و درد بازوها، شانه‌ها، فک، گردن یا کمر را به همراه دارد. دو نوع آنژین وجود دارد: آنژین پایدار که هنگام ورزش وخیم‌تر می‌شود، و آنژین ناپایدار که بدون فعالیت بدنی رخ می‌دهد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. 

بورسیت هم وضعیتی است که با تورم و التهاب در کیسه‌های بورس ایجاد می‌شود. بورس‌ها کیسه‌های کوچک پر از مایع‌اند که در اطراف مفاصل قرار دارند و، با کاهش اصطکاک، حرکت بافت‌ها را در کنار هم آسان می‌کنند. بورسیت‌ درد، حساسیت، تغییر رنگ (مانند قرمزی) و گرمای مفاصل آسیب‌دیده را به دنبال دارد. اگر شانه‌تان دچار بورسیت باشد ممکن است در بازوی چپتان درد احساس کنید.

حمله قلبی هم یک وضعیت اضطراری پزشکی است که درپی گرفتگی رگ‌ها به وجود می‌آید و جریان خون و اکسیژن‌رسانی به قلب را مسدود می‌کند. نشانه اصلی حمله قلبی درد قفسه سینه است که مانند فشار زیاد یا گرفتگی احساس می‌شود. بسیاری از افراد این درد را در سمت چپ قفسه سینه تجربه می‌کنند که اغلب به سایر نواحی بدن ازجمله بازوی چپ هم می‌رسد. با مشاهده نشانه‌های حمله قلبی بلافاصله باید به اورژانس پزشکی مراجعه کرد و تحت نظر قرار گرفت. برخی نشانه‌های حمله قلبی عبارتند از: درد قفسه سینه، که در سمت چپ و مانند فشردگی نوار بسیار محکمی دور قفسه سینه احساس می‌شود، عرق سرد، خستگی، بی‌وزنی سر، دردی که به بازو، فک، گردن و شانه‌ها می‌رسد، تنگی نفس استفراغ و ضعف. 

بسیاری از افراد که در بازوی چپشان درد احساس می‌کنند‌ نگران‌اند که نکند دچار حمله قلبی شده باشند. اما اگر درد بازوی چپ با نشانه‌های مشخص دیگر مانند فشار یا درد قفسه سینه، فشار خون بالا یا مشکلات تنفسی همراه نباشد بعید است که به حمله قلبی مربوط شود.  

گزینه‌های درمانی

درد بازوی چپ را با توجه به علت اصلی‌اش درمان می‌کنند. مثلا بورسیت گاهی اوقات به‌دلیل عفونت ایجاد می‌شود، بنابراین پزشک ممکن است برای دوره‌ای مشخص آنتی‌بیوتیک تجویز کند. درمورد شکستن استخوان بازو احتمالا  باید آن را در آتل یا گچ نگه دارید تا زمانی که بهبود یابد. برخی افراد هم ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. 

در موارد مربوط به قلب بیشتر افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند تحت «آنژیوپلاستی» (بازکردن شریان) قرار می‌گیرند تا جریان خون برقرار شود و رگ‌های باریک یا مسدودشده دوباره باز شوند. داروهایی مانند «نیتروگلیسیرین» هم ممکن است موقت یا دائمی تجویز شوند. برخی تغییرات در سبک زندگی مانند پیروی از رژیم غذایی کم‌سدیم، ورزش منظم و کاهش وزن به پایین آمدن سطح فشار خون و جلوگیری از حمله قلبی دیگر کمک می‌کند. 

درمورد فتق دیسک هم ممکن است متخصصان مراقبت‌های بهداشتی پوشیدن نوعی یقه گردن را موقتا برای کاهش علائم توصیه کنند. همچنین تزریق استروئید به کاهش التهاب کمک می‌کند و فیزیوتراپی هم گاهی اوقات می‌تواند تسکین طولانی‌مدت به همراه آورد. اگر هیچ ‌کدام از این روش‌ها کارساز نباشد عمل جراحی پیشنهاد می‌شود. درمورد پارگی روتاتور کاف گزینه‌هایی به‌جز جراحی مانند فیزیوتراپی، داروهای ضد التهابی و تزریق استروئید پیشنهاد می‌شود و اگر پارگی شدید باشد ممکن است جراحی ضروری شود. 

برای رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی‌ها هم به چیزی جز استراحت نیازی نیست، چراکه معمولا پس از چند هفته خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ممکن است به فیزیوتراپی یا ماساژ نیاز باشد. درمورد سندروم خروجی قفسه سینه هم پزشک ممکن است علاوه بر فیزیوتراپی، داروهای رقیق‌کننده خون را تجویز کند. جراحی ازجمله آنژیوپلاستی هم ممکن است برای برخی از افراد مناسب باشد. 

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *