رژیم گیاه‌خواری مطلق در کوتاه مدت پیری بیولوژیکی را آهسته می‌کند

رژیم گیاه‌خواری مطلق در کوتاه مدت پیری بیولوژیکی را آهسته می‌کند

یک مطالعهٔ جدید از دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که رژیم گیاه‌خواری مطلق می‌تواند فرآیند پیری را در سطح مولکولی در مدت کوتاهی مانند هشت هفته، کندتر کند.

این پژوهش که در مجله «بی‌ام‌سی مدیسین» منتشر شده است، بخشی از پروژه‌ای به نام «مطالعه دوقلوهای استنفورد» است که همچنین موضوع سریال مستند جدید نتفلیکس با عنوان «شما همان چیزی هستید که می‌خورید: یک آزمایش با دوقلوها» نیز بوده است.

این تحقیق شامل ۲۲ جفت دوقلوی همسان بود که به طور تصادفی به دو گروه مختلف تقسیم شدند. نیمی از شرکت‌کنندگان به یک رژیم گیاه‌خواری مطلق سالم اختصاص داده شدند و نیمی دیگر به یک رژیم همه‌چیز‌خوار سالم.

در طول چهار هفته اول، وعده‌های غذایی توسط یک شرکت تحویل غذا تهیه می‌شد و در نیمه دوم، شرکت‌کنندگان خودشان مسئول تهیه غذا بودند.

دکتر کریستوفر گاردنر، استاد پزشکی و دانشمند تغذیه در دانشگاه استنفورد و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: «اصطلاحات گیاه‌خوار و همه‌چیز‌خوار بسیار گسترده هستند و ممکن است انتخاب‌های غذایی ضعیفی داشته باشید که با این الگوهای غذایی سازگار باشند.»

مطالب بیشتر

وی افزود: «هر دو گروه دستور داده شدند که رژیم‌هایی با سبزیجات و فیبر بالا مصرف کنند در حالی که غلات تصفیه شده و شکر را به حداقل برسانند.»

در پایان نتایج نشان داد شرکت‌کنندگانی که رژیم گیاه‌خواری مطلق داشتند کالری کمتری مصرف کردند، وزن بیشتری کاهش دادند و بهبودهای قابل توجهی در سطح کلسترول بد و انسولین ناشتا نشان دادند.

اما نکته جالب‌تر، بهبود نشانگرهای اپی‌ژنتیکی مرتبط با پیری در این گروه بود. نشانگرهای اپی‌ژنتیکی مانند ساعت‌های مخفی در ژن‌های انسان هستند که سن بیولوژیکی ما را تعیین می‌کنند. بر این اساس، شما ممکن است چهل ساله باشید، اما سن بیولوژیک شما می‌تواند بر اساس عواملی مانند رژیم غذایی و ورزش متفاوت باشد.

دکتر وارون دواراکا، مدیر بیوانفورماتیک و محقق اصلی در TruDiagnostic در این باره گفت: «تغییرات اپی‌ژنتیکی می‌توانند بیان ژن را تغییر دهند و شما را بیشتر یا کمتر مستعد ابتلا به اشکال مختلف بیماری کنند.»

این مطالعه نشان می‌دهد که حتی تغییرات کوتاه‌مدت در رژیم غذایی می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر روی پیری بیولوژیکی داشته باشد. با این حال، دواراکا هشدار می‌دهد که نتایج این مطالعه به دلیل محدودیت زمانی نمی‌تواند اثرات بلندمدت رژیم گیاه‌خواری مطلق یا همه‌‌چیزخواری را به طور دقیق ارزیابی کند.

او خاطرنشان کرد: «ما نمی‌توانیم چیزی فراتر از هشت هفته بگوییم زیرا، به عنوان مثال، یک رژیم گیاه‌خواری مطلق بدون مکمل ویتامین ب‌۱۲ می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت داشته باشد.»

مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثرات بلندمدت رژیم‌های گیاهی بر پیری بیولوژیکی و دیگر شاخص‌های سلامتی مورد نیاز است. با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند نقش مهمی در کاهش سرعت پیری بیولوژیکی ایفا کنند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *