سقوط قیمت بیت‌کوین؛ علت ریزش اخیر بازار رمزارز چه بود؟

سقوط قیمت بیت‌کوین؛ علت ریزش اخیر بازار رمزارز چه بود؟

بیت‌کوین با یکی از بدترین فروش‌های تاریخش مواجه شده است، که قیمت آن را در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داد و به پایین‌ترین سطح در شش ماه گذشته رساند.

چند رمزارز عمده دیگر سقوط‌های به‌مراتب بدتری داشته‌اند، و از ۱۰ توکن (رمزارز قابل‌مبادله) ارزشمند بازار، هشت توکن از یکشنبه بیش از ۲۰ درصد ریزش داشته‌اند. میزان ضرر کل بازار رمزارز در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است، که سرمایه‌گذاران را بیمناک کرده است بازار صعودی که از نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شد شاید رو به پایان باشد.

روند نزولی بازار رمزارز می‌تواند به آشفتگی اقتصادی کلی‌تری اشاره داشته باشد، که روز دوشنبه ضررهای هنگفتی به بازارهای سهام سراسر اروپا و آسیا زد. وقتی بازارهای مالی سنتی شروع به سقوط می‌کنند، بازار رمزارز نیز معمولا از این سیر نزولی تبعیت می‌کند زیرا سرمایه‌گذاران در پی فروش و رهایی از دارایی‌های پرخطر و ناپایدارند.

سایمون پیترز، تحلیلگر رمزارز در بستر معاملاتی آنلاین ئی‌تورو (eToro)، گفت: «دارایی‌های پرخطر در بازه معاملاتی روز دوشنبه آسیا به‌شدت سقوط کردند، زیرا انتشار گزارش ضعیف مشاغل آمریکا و افزایش نرخ بیکاری در روز جمعه، و بالا رفتن ارزش ین ژاپن در پی اقدام اخیر بانک مرکزی ژاپن به افزایش نرخ بهره سبب شد که سرمایه‌گذاران سراغ فروش و رهایی از دارایی‌های پرخطر بروند.» او در ادامه افزود که نماگرهای فنی (اندیکاتور تکنیکال) ممکن است نشان دهند که بیت‌کوین پیش از بهبود احتمالی، به کف قیمتی برخورد کرده است.

او اضافه کرد: «این امکان وجود دارد که در روزهای آتی شاهد بازگشت قیمت از این نقطه باشیم، در مورد اینکه قیمت در بازگشت تا چه اندازه بالا خواهد رفت باید منتظر ماند و دید.»

تازه‌ترین ریزش قیمت هنگامی آغاز شد که آمار ضعیف مشاغل در آمریکا در هفته گذشته نگرانی‌هایی برانگیخت که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان رو به رکود است. این امر به کاهش بی‌سابقه ۱۲.۵ درصدی شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن در روز دوشنبه منجر شد، و در همین حال شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز (FTSE 100) و یورونکست ۱۰۰ (Euronext 100) نیز بین ۲ تا ۳ درصد ریزش داشت.

در بازار رمزارز، قیمت بیت‌کوین برای اولین بار از ماه فوریه، به زیر ۵۰ هزار دلار (۳۹ هزار پوند) سقوط کرد، در همین حال ارزش اتریوم (ETH) طی چند روز بیش از ۱۰۰۰ دلار ریزش داشت، و قیمت آن از ۳۳۰۰ دلار در آغاز ماه کاهش پیدا کرد.

مطالب بیشتر

آرتور فرستوف، مدیر ارشد تجاری ارائه‌دهنده پرداخت‌های رمزارزی، به ایندیپندنت گفت: «وحشت سراسر بازارهای رمزارز را فراگرفته است زیرا افراد فعال در این بازار شاهد موج‌های فشار فروش‌اند.»

«فضای گسترده‌تر توکن دیجیتال، در بحبوحه بیم و نگرانی از رکود اقتصادی آمریکا که به گمانه‌زنی‌ در مورد اقدام اضطراری بانک مرکزی آمریکا به کاهش نرخ بهره دامن می‌زند، همان سیر نزولی شدید ضررها در بازارهای سهام جهان را دنبال می‌کند.»

به گفته فرستوف، رمزارزها همچنان به‌عنوان یک «دارایی حساس ریسک‌گریز» عمل می‌کنند، هرچند او مدعی است رشد ساختاری فضای رمزارز در ماه‌های اخیر باید بدین معنا باشد که این فضا به اندازه کافی قوی است تا مقابل هرگونه فروش ناگهانی تاب بیاورد.

سال جاری شاهد دو رویداد مهم برای بیت‌کوین بود، که هر دو آن‌ها کمک کردند تا افزایش قیمت رکوردشکنی که در ماه مارس به قله ۷۴ هزار دلار رسید شتاب بگیرد.

رویداد نخست اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به تایید اولین صندوق نقدی معامله‌پذیر بیت‌کوین (ETF) در ماه ژانویه بود که برای اولین بار میلیاردها دلار سرمایه نهادها را وارد بازار رمزارز کرد.

در پی این رویداد نیز نصف شدن بیت‌کوین رخ داد که پاداش استخراج این رمزارز برای اولین بار در چهار سال گذشته نصف شد. کاهش ناگهانی عرضه، همراه افزایش تقاضا، بهای بیت‌کوین و باقی بازار رمزارز را، پیش از ریزش اخیر، بالا برده بود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *