دانشمندان در سنگ‌های نمونه‌برداری‌شده فضاپیمای چینی از ماه، آب پیدا کردند

دانشمندان در سنگ‌های نمونه‌برداری‌شده فضاپیمای چینی از ماه، آب پیدا کردند

دانشمندان می‌گویند در نمونه‌های به‌دست‌آمده از فضاپیمای چینی چانگ‌ئی‌-۵ از ماه، آثار آب کشف کرده‌اند. کاوشگر چانگ‌ئی-۵، یکی از پیشرفته‌ترین برنامه‌های فضایی چین بود که ماموریت فضایی‌اش را در سال ۲۰۲۰ میلادی تکمیل کرد و با نمونه‌های سنگ و خاک از ماه به زمین بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اینک بررسی‌های بیشتر دانشمندان در ژورنال «نیچر آسترونومی» نشان داده‌ که در نمونه‌های گردآوری‌شده آب وجود دارد.

پیش از این، ابزار آشکارساز فروسرخ ناسا در سال ۲۰۲۰ وجود آب در ماه را تایید کرده بود و همچنین دانشمندان در تجزیه و تحلیل‌های نمونه‌های مربوط به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی از ماه نیز شواهدی را مبنی بر وجود آب یافته بودند.

اما نمونه‌های چانگ‌ئی-۵ از «عرض جغرافیایی بسیار بالاتری» به دست آمده‌اند و این موضوع سرنخ‌های جدیدی درباره خاستگاه آب و تاریخچه آن در سطح ماه در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

به گفته دانشمندان، این نمونه‌ها نشان می‌دهند که «مولکول‌های آب می‌توانند در مناطق روشن ماه به شکل ترکیب شده با نمک‌های آب‌دار (هیدراته) پایدار باشند.»

مطالب بیشتر

چانگ‌ئی-۵ نخستین ماموریت فضایی جمع‌آوری نمونه از ماه طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود. ماموریت این کاوشگر پس از فرود تاریخی چانگ‌ئی-۴ در سمت پنهان ماه در ژانویه ۲۰۱۹ انجام شد. ماه گذشته نیز کاوشگر چانگ‌ئی-۶ ماموریتش برای جمع‌آوری نخستین نمونه‌ها از سمت پنهان ماه را با موفقیت به پایان رساند.

چین در دهه گذشته بودجه‌های عظیمی را به برنامه فضایی خود اختصاص داده است و قصد دارد با برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ آتی‌اش با قدرت‌های فضایی مانند ایالات متحده و روسیه رقابت کند. این کشور همچنین یک ایستگاه فضایی ساخته و به سومین کشوری بدل شده که فضانوردان را به مدار زمین می‌فرستد. چین همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی فضاپیمای سرنشین‌داری به ماه بفرستد و برای ساخت یک پایگاه در سطح ماه نیز طرح‌ها و برنامه‌هایی پی‌ریزی کرده است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *