محققان می‌گویند که خفاش‌ها زندگی اجتماعی پیچیده‌ای دارند

محققان می‌گویند که خفاش‌ها زندگی اجتماعی پیچیده‌ای دارند
۱

محققان می‌گویند که خفاش‌ها زندگی اجتماعی پیچیده‌ای دارند، غذایشان را تقسیم می‌کنند و فعالانه بر روابط دوستانه میان خود کار می‌کنند.

یک پروژه در دانشگاه چستر ده سکونتگاه خفاش‌ها را در شمال ولز زیر نظر گرفت.

محققان با ساخت تجهیزات ردگیری فوق‌سبک رفتار پرندگان را زیر نظر گرفتند، چون تجهیزات جی‌پی‌اس موجود بیش از حد برای خفاش‌ها سنگین است.

دکتر کریستینا استنلی گفت: «وسایلی که ما طراحی کردیم برای اولین بار اجازه می‌دهد که حرکات، رفتار و شبکه اجتماعی خفاش‌های کوچک‌جثه به طور قابل اعتمادی کمیت‌سنجی شود.»

فناوری تازه که توسعه آن همچنان ادامه دارد قادر است به صورت آنی بر حرکات خفاش‌های منفرد از راه دور نظارت کند و امید می‌رود ردگیری حیوانات کوچک‌اندام را بهبود بخشد.

تیم پروژه دانشگاه چستر متشکل از دکتر استنلی، کارشناس رفتارشناسی حیوانات، پروفسور تسا اسمیت و لوسی موریسون دانشجوی دکتری، در همکاری با صندوق حیات وحش وینسنت و پروفسور یو شی از دانشگاه لیدز انجام شد.

این تیم گفت که خفاش‌ها گونه‌ای تحت حفاظت هستند که با کنترل جمعیت حشرات، کمک به فرآیند گرده‌افشانی گیاهان و توزیع تخم گیاهان نقشی حیاتی در بسیاری از اکوسیستم‌ها بازی می‌کنند.

گفته می‌شود که آنها در معرض خطر شدید آلودگی صوتی و نوری، که بر توانایی آنها برای یافتن غذا اثر می‌گذراد، قرار دارند.

مطالب بیشتر

پروفسور اسمیت گفت که این «مطالعه مرزهای تازه‌ای را برای درک بهتر نیازهای حیات وحش موجود در اطراف ما باز می‌کند.»

این مطالعه که با کمک مالی صندوق لِوِرهولمه انجام شد، در جشنواره ایده‌های دانشگاه چستر ارائه شد.

چند سال پیش تحقیقات دیگری نشان داده بود که خفاش‌های خون‌آشامی که بیمار شده باشند از بقیه فاصله می‌گیرند و زمان کمتری را با خفاش‌های دیگر می‌گذرانند.

این رفتار در خفاش‌های خون‌آشام وحشی در بلیز در آمریکای مرکزی مشاهده شد.

برای آن تحقیق پژوهشگران دانشگاه ایالت اُهایوی آمریکا، با وصل کردن حسگر فاصله‌یاب به یک گروه خفاش‌ وحشی که داخل یک درخت توخالی زندگی می‌کردند، تعامل اجتماعی آنها را بررسی کردند.

این فاصله‌گذاری اجتماعی منفعل مشابه رفتار انسان است که وقتی احساس بیماری می‌کند، به جای وقت گذراندن با دیگران، ترجیح می‌دهد در رختخواب بماند. این رفتار برای سلامت جمعی انسان و حیوانات مفید است چون باعث کاهش شیوع بیماری می‌شود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *