جهان خودرو؛ کادیلاک توانایی‌اش در ساخت ماشین‌های بسیار لوکس را نمایش داد

جهان خودرو؛ کادیلاک توانایی‌اش در ساخت ماشین‌های بسیار لوکس را نمایش داد

کانسپت سفارشی

کادیلاک برای نمایش توانایی‌اش در ساخت ماشین‌های سفارشی، یک کانسپت روباز به نام سولی ساخته است. کادیلاک سولی هفته گذشته در دیترویت رونمایی شد و قرار است به زودی در «هفته خودروی مونتری» در ایالت کالیفرنیا نمایش داده شود.

کادیلاک می‌خواهد عنوان لوکس‌ترین خودروساز جهان که زمانی در اختیارش بود را دوباره به دست آورد. خودروساز آمریکایی برای رسیدن به این هدف به تولید ماشین‌های سفارشی و دست‌ساز رو آورده که بسیار لوکس و گران‌ هستند. نام اولین مدل از این سری، کادیلاک سلستیک (Celestiq) است که چند ماه دیگر به بازار می‌آید.

کانسپت سولی بر روی پلتفرم سلستیک ساخته شده و نمای جلوی ماشین کاملا شبیه سلستیک است. طول دو ماشین هم یکی است. سولی دو در بزرگ و سقف پارچه‌ای دارد. رنگ ماشین «کرم مانیلا» نام دارد و رنگی است که کادیلاک برای مدل‌هایش در اواخر دهه پنجاه میلادی انتخاب کرده بود

اتاق با ترکیبی از چرم و چوب تزیین شده است. کادیلاک می‌گوید برای تزیین کنسول و درها از ماده‌ای تازه به نام میسیلیوم استفاده کرده که از ریشه‌های قارچ ساخته می‌شود. میسیلیوم توسط کارخانه‌ای به نام مایکو ورکز (MycoWorks) در کالیفرنیا ساخته می‌شود که هدفش جایگزین کردن چرم طبیعی با مواد تجدیدپذیر است. مایکو ورکز می‌گوید صنعت خودرو پس از کیف و کفش، بزرگ‌ترین بازار برای این ماده خواهد بود.

سولی نمایشگری ۵۵ اینچی شبیه به مدل سلستیک دارد. پشت صندلی‌ها و روکش ‌در با چوب منبت‌کاری شده و بین دو صندلی عقب یک یخچال با در شیشه‌ای است.

کادیلاک اعلام کرده که برنامه‌ای برای تولید سولی ندارد. با این حال جان راث، از مدیران ارشد کادیلاک همزمان با رونمایی ماشین گفت: «حالا که فرصت ساخت یک ماشین بسیار لوکس وجود دارد، به نظرم وقت خوبی است که با دقت به مشتری‌هایمان گوش کنیم تا ببینیم چه می‌خواهند». برداشت رسانه‌ها از حرف‌ آقای راث این است که اگر کادیلاک به تعداد کافی سفارش برای ساخت سولی دریافت کند، ممکن است سولی تولید شود.

تمرکز کادیلاک فعلا روی مدل سلستیک است. گفته می‌شود اولین ماشین قرار است تا پایان امسال به مشتری تحویل داده شود. کادیلاک می‌گوید سلستیک به حدی سفارشی است که هیچ دو ماشینی شبیه به هم نیست. قیمت پایه سلستیک ۳۴۰ هزار دلار است و کادیلاک بدون ذکر میزان فروش می‌گوید توجه مشتریان زیادی را جلب کرده است.

قوی‌ترین کوروت

شورلت مدل تقویت‌شده‌ای از کوروت رونمایی کرده که به گفته کارخانه قوی‌ترین مدل این ماشین است که تاکنون ساخته شده است. این مدل که ZR1 نام دارد، گران‌ترین مدل کوروت هم است و سال آینده به بازار خواهد آمد.

شورلت می‌گوید موتور ZR1 قوی‌ترین موتور هشت سیلندری است که تا کنون توسط یک خودروساز آمریکایی ساخته شده است. قدرت این موتور ۱۰۶۴ اسب بخار است. شورلت می‌گوید کوروت ZR1 با این موتور به راحتی با ماشین‌های اسپرتی رقابت می‌کند که قیمتی گران‌تر دارند.

شورلت در هفتاد سال گذشته هشت نسل از کوروت ساخته است. هشتمین نسل ماشین در سال ۲۰۲۰ به بازار آمد و برای اولین بار موتور ماشین پشت صندلی راننده گذاشته شده بود. این تصمیم هنگام رونمایی ماشین جنجالی بود، اما مهندسان کارخانه می‌گویند اگر موتور در جلو بود امکان نداشت بتوانند آن را تا این حد تقویت کنند.

مشخصات فنی ماشین هنوز اعلام نشده، اما شورلت می‌گوید انتظار دارد حداکثر سرعت ZR1 بیشتر از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت باشد. قیمت ماشین هم هنوز معلوم نیست، اما رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار باشد.

هشدار تاوارس

گروه خودروسازی استلانتیس هشدار داده که شرکت‌های زیان‌ده عضو این گروه را تعطیل خواهد کرد. استلانتیس چهارمین خودروساز بزرگ جهان است و شامل ۱۴ شرکت در اروپا و آمریکا است.

درآمد استلانتیس در شش ماه اول سال جاری میلادی پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (شش میلیارد دلار) بود که ۴۸ درصد کمتر از پارسال است. سود شرکت هم که قرار بود امسال دو رقمی باشد در این دوره کمتر از ده درصد بود.

کارلوس تاوارس، مدیر استلانتیس در واکنش به این کارنامه مالی گفت: «اگر ]کارخانه‌های عضو استلانتیس[ پول درنیاورند، آنها را تعطیل می‌کنیم. ما توان نگه داشتن برند‌هایی که پولساز نباشند را نداریم.» به گفته آقای تاوارس همه اعضای استلانتیس دارایی‌های ارزشمندی هستند، اما اگر نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

استلانتیس در سال ۲۰۲۱ پس از پیوستن فیات-کرایسلر و گروه خودروسازی PSA تاسیس شد. مازراتی، آلفارومئو، DS، لانچیا، جیپ، کرایسلر، دوج، RAM، آبارث، سیتروئن، فیات، اپل، پژو و واکسهال زیرمجموعه این گروه هستند.

استلانتیس به جز مازراتی عملکرد مالی شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را به تفکیک اعلام نکرده است. مازراتی در شش ماه اول امسال ۸۲ میلیون یورو ضرر کرده است. برخی تحلیلگران گمانه‌زنی کرده‌اند که استلانتیس ممکن است مازراتی را بفروشد. رسانه‌ها از شرکت‌های دیگر نظیر لانچیا و DS هم نام برده‌اند که فروش بالایی ندارند و ممکن است در خطر تعطیلی باشند.

بیشتر مشکل استلانتیس در آمریکا است. در ماه‌های گذشته کیفیت محصولات شرکت در آمریکای شمالی دردسرساز بود و استلانتیس چند مدیر ارشدش را هم از دست داد. تحلیلگران می‌گویند مدل‌های این گروه در آمریکا با نیاز بازار هماهنگ نیست و همین باعث کاهش ۱۸ درصدی فروش شده است.

ناتالی نایت، مدیر مالی استلانتیس گفته این شرکت در ماه‌های آینده تولید محصولاتش در آمریکای شمالی را کاهش می‌دهد و محصولاتش را با قیمتی ارزان‌تر خواهد فروخت.

عملکرد ضعیف استلانتیس فشارها را بر کارلوس تاوارس افزایش خواهد داد. او با حقوق چهل میلیون دلار در سال یکی از پردرآمدترین مدیران در صنعت خودرو است.

آقای تاوارس هزینه‌های شرکت را به شدت کاهش داده و قصد دارد در ماه‌های آینده ۵۰۰ میلیون یورو دیگر هم صرفه‌جویی کند. استلانتیس قرار است امسال بیست مدل جدید به بازار عرضه کند و آقای تاوارس امیدوار است این مدل‌های جدید فروش را بیشتر کند. این شرکت همچنین قرار است به زودی فروش مدل‌های الکتریکی شریک چینی‌اش، لیپ‌موتور را هم در اروپا آغاز کند.

مطالب بیشتر

موهبت تحریم

لی جون، مدیر شیائومی در نشست سالانه این کارخانه گفت که تحریم شیائومی توسط دولت دونالد ترامپ انگیزه‌ای شد تا این شرکت اولین ماشین خود را تولید کند.

شیائومی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تلفن‌ همراه در جهان است. این شرکت لوازم خانگی هم تولید می‌کند و امسال برای اولین بار یک خودروی الکتریکی به نام SU7 به محصولاتش اضافه کرد.

آقای لی اضافه شدن نام شرکت به فهرست تحریم دولت آمریکا را «یک حادثه» خواند که باعث شد شیائومی به فکر ساخت یک ماشین بیفتد. او گفت پس از این که دوستش تلفنی به او خبر تحریم شدن را داد، جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد و گروهی را مامور کرد تا یک ماشین الکتریکی بسازند.

آقای لی گفت: «اگر تاثیر عظیم تحریم‌های غیرمنتظره آمریکا نبود، ما با این سرعت به بازار پیچیده خودرو وارد نمی‌شدیم.»

شیائومی در آخرین روزهای دولت ترامپ در زمستان سال ۲۰۲۱ تحریم شد. این شرکت به دادگاه شکایت کرد و در پایان بهار نامش از فهرست تحریم خارج شد، اما تا آن زمان پروژه ساخت ماشین آغاز شده بود.

شیائومی SU7 به تازگی در چین رونمایی شده و استقبال خوبی از آن شده است. برنامه شیائومی تولید ۷۶ هزار دستگاه SU7 در سال اول بود، اما حالا این تعداد را به صد هزار دستگاه افزایش داده و امیدوار است سال آینده فروش را به ۱۲۰ هزار دستگاه برساند.

دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد حزب جمهوری‌خواه است. او وعده داده اگر رییس‌جمهور شود قوانین سخت‌گیرانه برای کاهش آلودگی خودروها را لغو می‌کند؛ قوانینی که باعث تشویق خودروسازان به تولید ماشین‌های الکتریکی شده بود. آقای ترامپ همچنین گفته بر ماشین‌های الکتریکی چینی که در مکزیک تولید و به آمریکا صادر می‌شود ۲۰۰ درصد تعرفه وضع خواهد کرد. او البته به شرکت‌های چینی پیشنهاد کرده که کارخانه‌های خود را به آمریکا منتقل کنند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *