کشته شدن هنیه؛ آیا ادامه تنش‌ها به نفع جمهوری اسلامی است؟

کشته شدن هنیه؛ آیا ادامه تنش‌ها به نفع جمهوری اسلامی است؟
۱۷
۱۵

اسماعیل هنیه، رهبر گروه تروریستی حماس در حمله ی موشکی به محل اقامتش در تهران کشته شد. او برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرده بود. او در این سفر با رهبر جمهوری اسلامی ایران هم دیدار داشت. کشته شدن هنیه در تهران حاوی نکات و پیامهایی است که باید از طرف دولتمردان جمهوری اسلامی و رهبران نیروهای نیابتی به درستی تفسیر شود. اسماعیل هنیه کسی است که عمری را با ترور زندگی کرد. مسئول فرستادن هزاران راکت و موشک بسوی غیر نظامیان بود. و خود با موشکی کشته شد. تنش ها در خاورمیانه در حال گسترش است و جمهوری اسلامی نقش اساسی را در این حوادث بازی می کند. و چه بسا این رژیم پاسخگوی این جنایتها خواهد بود.
از بدو شروع بحران اخیر در خاورمیانه که با حمله حماس فتیله اش گرفت، جمهوری اسلامی نه تنها کوچکترین گامی در راستای پایین آوردن تنشها برنداشته، بلکه با بسیج نیروهای نیابتی خود در منطقه هیزم به آتش ریخته است. نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی از عراق گرفته تا یمن و لبنان یا کشتی های تجاری را هدف قرار می دهند و یا اینکه انسانهای بیگناه را.
کشته شدن رهبران نیروهای نیابتی در ماههای اخیر پیامهایی است که به جمهوری اسلامی فرستاده می شود. دیروز قبل از کشته شدن اسماعیل هنیه، یکی از فرماندهان ارشد حزب الله، فواد شکر هم در بیروت جان خود را از دست داد. اوایل ۲۰۲۴ صالح العاروری، معاون شاخه سیاسی حماس و رهبر این گروه در کرانه باختری در پی حمله پهپادی در حومه جنوبی شهر بیروت در لبنان کشته شد.
اما کشته شدن اسماعیل هنیه مرد شماره یک حماس در قلب تهران اتفاقی بزرگ است. جمهوری اسلامی تاوان سیاستهای مخرب خود را با متزلزل شدن هیمنه اش می پردازد و از افزایش تنش در خاورمیانه متضرر خواهد بود. اگر جمهوری اسلامی افسار نیروهای نیابتی خود را کنترل نکند، دود این آتش به چشم خودش خواهد رفت.

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *