توماج؛ پسر ایران

توماج؛ پسر ایران
۶۶
۳۱

بازداشت و محکومیت توماج صالحی، رپر مشهوری که به پرچمداری حقوق بشر و آزادی خواهی شهرت دارد، نمونه‌ی بارز نقض فاحش حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی می‌باشد. او بخاطر اعتراض به دغدغه های ایران و حمایت از اقشار ستمدیده در اشعارش متحمل مهمان نوازی مامورین رژیم بوده است. توماج در خانواده ای بزرگ شده که برای ایستادگی بر ارزش‌های خود سالها مسیر زندان ها را تردد کرده اند. او نیز در سن یک سالگی برای دیدار با مادرش، که به جرم کمک رسانی به خانواده های زندانیان سیاسی حبس بود، نخستین بار وارد زندان شد.

موسیقی توماج اعتراضی است به فلاکت حاکم در کشور. بطور مثال، رپ «کارون» دغدغه های محیط زیستی و فقر مردم خوزستان را بر زبان می‌آورد، «ترکمان چای» اعتراضی است به توافق ۲۵ ساله با چین. و «ببخشید» و «قربان» خبررسانی وارونه رسانه های حکومتی و پروپاگاندای رژیم را هدف قرار می دهند. توماج جرمی مرتکب نشده است. اما در قوانین جمهوری اسلامی انتقاد خود بزرگترین جرم است. اگر امروز توماج در زندانهای جمهوری اسلامی است، بخاطر اعتراضات اش است که با هنر خود بر زبان می آورد. اما عوامل امنیتی و نیروهای سپاه تاب شنیدن این انتقادها را ندارند. مخصوصاً اگر این انتقادات درمورد اولویت قرار دادن ایران و مردم ایران به جای هدر دادن بودجه کشور برای دامن زدن به جنگ و بی ثباتی در منطقه باشد. رژیم ایران که به زندان معترضان مسالمت آمیز تبدیل شده، توماج را از حقوق اساسی خود محروم ساخته است. جای هنرمند زندان نیست.

با معانی متفاوتی که اسم توماج دارد، «سوارکار شجاع» معنی مورد علاقه اوست. در پاسخ «از چی میترسی؟» پس از کمی تامل می گوید «از ترسو بودن می ترسم، اینکه خودم بترسم. تا حالا همیشه رفتم در دل ترس.» این روزها بیشتر ایرانیان توماج را با لقب «پسر ایران»، که برگرفته شده از رپ «بازمانده» توماج به یاد آبان خونین ۹۸ سروده بود، می شناسند. یکی از دلایل اصلی بازداشت و مواخذه توماج توسط رژیم جمهوری اسلامی صراحت او در انتقاد از سیاست های خارجی مخرب جمهوری اسلامی و به خصوص نقش پررنگ سپاه پاسداران در اجرای این سیاست هاست. در واقع او با شعرهایش سر اصل مطلب میرود. برای مثال در آهنگ “ترکمانچای” توماج به قرارداد بین چین و ایران و به تاراج رفتن ایران اشاره دارد هنگامی که میگوید: ” دیگه خلیج نه فارسه نه عربی، چینیه، قراردادِ ۲۵ ساله رو ندید دیدیمش”. در واقع این انتقادها به سیاست های خارجی رژیم و فروش خاک ایران توسط رژیم و عوامل سپاه و آگاه کردن مردم در این رابطه است که توماج را به دشمن درجه یک جمهوری اسلامی تبدیل نموده است.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *