جهان خودرو؛ جانشین چهار میلیون دلاری بوگاتی شیرون معرفی شد

جهان خودرو؛ جانشین چهار میلیون دلاری بوگاتی شیرون معرفی شد

این هفته در جهان خودرو؛ رونمایی مدل جدید بوگاتی با موتور هیبرید-الکتریکی ۱۸۰۰ اسب بخاری، نسل جدید پرفروش‌ترین مدل ب‌ام‌و، نگرانی از آغاز جنگ تعرفه‌ها بین چین و اتحادیه اروپا و اعلام ورشکستگی خودروساز آمریکایی که می‌خواست رقیب تسلا باشد.

بوگاتی توربیون

بوگاتی در مراسمی در شهر مولسایم در فرانسه مدل جدیدی به نام توربیون (Tourbillon) را رونمایی کرد. این ماشین از سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد و جانشین بوگاتی شیرون، هایپرکار کنونی کارخانه خواهد شد.

نام ماشین از مکانیزیمی پیچیده گرفته شده که در ابتدای قرن نوزدهم برای ساعت‌های گران اختراع شد تا دقت محاسبه زمان در این ساعت‌ها را تضمین کند.

قرار است ۲۵۰ دستگاه از توربیون با قیمت پایه سه میلیون و ۸۰۰ هزار یورو (چهار میلیون و صد هزار دلار) تولید شود. با این قیمت توربیون گران‌ترین ماشینی است که به صورت سری در جهان تولید می‌شود.

بوگاتی برای نیرو دادن به توربیون از ترکیب یک موتور شانزده سیلندر بنزینی و سه موتور الکتریکی استفاده کرده که در مجموع ۱۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. این اولین بار است که این کارخانه برای محصولاتش از موتور هیبرید-الکتریکی استفاده می‌کند. بوگاتی می‌گوید که توربیون می‌تواند تا ۶۰ کیلومتر با نیروی باتری حرکت کند.

حداکثر سرعت توربیون ۴۴۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده، اما ماته ریماک، مدیر کارخانه می‌گوید این توان ماشین از این بیشتر است. در حال حاضر سرعت سریع‌ترین مدل بوگاتی شیرون ۴۸۲.۸ کیلومتر در ساعت است و انتظار می‌رود مدل‌هایی از توربیون از این هم سریع‌تر باشد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین دو ثانیه است و بوگاتی می‌گوید توربیون در کمتر از پنج ثانیه سرعتش به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۱ نیمی از سهام بوگاتی را به شرکت ریماک، سازنده سوپرکارهای الکتریکی فروخت. هنگام اعلام این معامله تصور می‌شد بوگاتی هم به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد. آن زمان ایده کارخانه برای جانشین شیرون یک شاسی‌بلند کوپه بود. اما پس از آمدن ماته ریماک این پروژه لغو شد و توربیون جایش را گرفت.

ماته ریماک می‌گوید بوگاتی به این زودی‌ها ماشین کاملا الکتریکی تولید نخواهد کرد. به گفته او ساخت استادانه ماشین با دست و سابقه کارخانه از ارزش‌هایی است که بوگاتی را تعریف می‌کند و موتور شانزده سیلندر بنزینی با این ارزش‌ها همخوانی دارد.

ظاهر ماشین هم با نگاه به همین ارزش‌ها طراحی شده است. در نگاه اول ماشین با جلوپنجره‌ای شبیه به نعل و فرم منحنی پشت در به سرعت بوگاتی را به ذهن می‌آورد. فرانک هیل، طراح ماشین می‌گوید ماشین را طوری طراحی کرده که شیک باشد و در یادها بماند، اما بیش از اندازه هم دراماتیک نباشد و با گذشت زمان قدیمی نشود.

درهای ماشین رو به بالا باز می‌شود تا نشستن و بیرون آمدن از توربیون راحت‌ باشد. اتاق تا حد امکان آنالوگ طراحی شده است. نمایشگر کوچکی داخل کنسول مخفی شده و فقط وقتی راننده آن را لازم دارد با فشار دکمه‌ای بیرون می‌آید. دکمه‌های روی کنسول در قابی است که از آلومینیوم و کریستال ساخته شده است. کیلومترشمار هم دیجیتال نیست و توسط ساعت‌سازان سویسی با تیتانیوم، یاقوت و یاقوت کبود ساخته شده است.

بوگاتی ماه گذشته پانصدمین و آخرین دستگاه شیرون را تولید کرد. این خودروساز فرانسوی پیش از آغاز تولید توربیون باید سفارش‌هایی که برای دو مدل بولید و میسترال گرفته را تحویل دهد. به گفته کارخانه اولین دستگاه توربیون در سال ۲۰۲۶ به مشتری تحویل داده خواهد شد.

نسل جدید پرفروش‌ترین ب‌ام‌و

ب‌ام‌و نسل جدیدی از شاسی‌بلند X3 رونمایی کرد. نسل جدید X3 در چهار مدل با موتورهای دیزل، بنزینی و هیبرید-الکتریکی تولید شده و از زمستان امسال به بازار عرضه خواهد شد.

X3 پرفروش‌ترین مدل ب‌ام‌و است و سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار دستگاه از آن در جهان فروخته شد. از این ماشین یک مدل کاملا الکتریکی هم به نام iX3 تولید می‌شود. نسل جدید مدل الکتریکی سال آینده به بازار خواهد آمد و از نظر فنی با مدل‌های بنزینی و دیزل متفاوت است.

مهم‌ترین تغییر در ظاهر X3 چراغ‌های جدید، جلوپنجره بزرگ‌تر و طرحی جدید برای سپر ماشین است. ماشین کمی بزرگ‌تر شده و جای سرنشینان بیشتر است. اتاق ماشین ساده‌تر طراحی شده و به تازه‌ترین فن‌آوری‌های دیجیتال ب‌ام‌و مجهز است. از جمله سیستم پارک نیمه خودکاری است که به راننده اجازه می‌دهد از بیرون و با استفاده از تلفن همراه ماشین را در سرعت‌های پایین کنترل کند.

قوی‌ترین مدل X3 موتور شش سیلندر ۳۹۸ اسب بخاری دارد. حداکثر سرعت این مدل به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۴.۶ ثانیه است. این مدل X3 M50 xDrive نام دارد و با قیمت پایه ۸۴ هزار و ۴۱۰ یورو (۹۰ هزار و ۲۵۵ دلار) در آلمان گران‌ترین مدل این ماشین است. قیمت پایه ارزان‌ترین مدل X3 در آلمان ۶۵ هزار یورو است.

مدل هیبرید-الکتریکی این شاسی‌بلند ۲۹۹ اسب بخار نیرو دارد و می‌تواند با نیروی باتری بین ۸۱ تا ۹۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر سرعت این مدل ۲۱۵ کیلومتر در ساعت است.

نزدیک‌ترین رقیب X3 در اروپا ولوو XC60 و مرسدس-بنز GLC است که ماه گذشته پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای متوسط لوکس اروپا بودند. آئودی Q4 ئی-ترون پس از ب‌ام‌و در رتبه چهارم فروش ماه می‌ بود.

تهدید خودروسازان چینی

اتحادیه اروپا تهدید کرده در صورتی که مذاکراتش با چین به نتیجه نرسد، بر ماشین‌های الکتریکی چینی تا ۳۸ درصد تعرفه واردات وضع خواهد کرد. اتحادیه اروپا می‌گوید خودروسازان چینی یارانه دولتی دریافت می‌کنند و رقابت با آنها ناعادلانه است.

چین در سال ۲۰۲۳ بزرگترین صادرکننده خودروهای برقی در جهان بود. بررسی اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» نشان داده که ارزش صادرات ماشین‌های الکتریکی چینی در سال ۲۰۲۳ با هفتاد درصد افزایش به بیش از ۳۴ میلیارد دلار رسیده است. اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مقصد صادرات ماشین‌های الکتریکی چینی است.

در حال حاضر تعرفه صادرات ماشین‌های چینی به اروپا ده درصد است و تعرفه‌های تنبیهی تازه به این رقم اضافه خواهد شد.

تعرفه‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام کرده برای هر کارخانه متفاوت است. بیشترین تعرفه بر محصولات کارخانه SAIC اعمال شده که مالک کارخانه MG است. تعرفه محصولات این شرکت ۴۸ درصد افزایش خواهد یافت. تعرفه محصولات جیلی، مالک شرکت‌های لوتوس، ولوو و اسمارت ۳۰ درصد خواهد شد.

در صورتی که اتحادیه اروپا این تعرفه را وضع کند، شرکت تسلا هم ناچار است برای ماشین‌هایی که در کارخانه‌‌اش در چین می‌سازد و به اروپا صادر می‌کند تعرفه بپردازد.

چین این اقدام را محکوم کرده و اتحادیه اروپا را به نقض قوانین تجارت جهانی متهم کرده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت دریافت این تعرفه‌های اضافه، چین هم تلافی کند و بر صادرات ماشین‌های اروپایی به این کشور تعرفه وضع کند.

پایان راه برای فیسکر

فیسکر، خودروساز آمریکایی پس از ماه‌ها گرفتاری مالی و تلاش ناموفق برای همکاری با یک خودروساز بزرگ اعلام ورشکستگی کرد.

فیسکر در سال ۲۰۱۶ توسط هنریک فیسکر، طراح خودرو تاسیس شد. این شرکت اولین مدلش به نام اوشن را در سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد و سال گذشته به بازار عرضه کرد. اوشن قرار بود با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار رقیبی جدی برای ماشین‌های الکتریکی گران‌تر از جمله تسلا باشد.

مطالب بیشتر

فیسکر تابستان پارسال چهار مدل هم جدید نمایش داد که قرار بود در چند سال آینده به بازار بیاید.

ماشین‌های این شرکت توسط کارخانه اتریشی ماگنا تولید می‌شد. ماگنا در سال ۲۰۲۳ حدود ده هزار دستگاه مدل اوشن تولید کرد که یک چهارم پیش‌بینی فیسکر بود. از این تعداد کمتر از پنج هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شد و در نهایت تولید در ماه مارس امسال متوقف شد.

ماه گذشته دولت آمریکا اعلام کرد تحقیقاتی را درباره ایمنی مدل اوشن آغاز کرده است.

فیسکر در ماه فوریه اعلام کرد که تمام پروژه‌های آینده‌اش را تا یافتن یک شریک تجاری متوقف می‌کند. همزمان این شرکت پانزده درصد کارمندانش را اخراج کرد.

خبرگزاری رویترز در ماه مارس گزارش داد که فیسکر در حال مذاکره با شرکت نیسان و ممکن است نیسان در این کارخانه سرمایه‌گذاری کند. اما این مذاکرات به نتیجه نرسید و برای فیسکر راهی به جز اعلام ورشکستگی نماند.

این دومین تلاش هنریک فیسکر برای تاسیس یک کارخانه خودروسازی است. اولین شرکت او با همین نام در سال ۲۰۱۳ ورشکست شد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *