پنج توصیه برای کنترل دمای بدن در روزهای گرم تابستان

پنج توصیه برای کنترل دمای بدن در روزهای گرم تابستان

در روزهای گرم تابستان، خطر گرمازدگی و پیامدهای آن افزایش می‌یابد. در این بین برخی برای فرار از گرما اقداماتی را انجام می‌دهند که ممکن است همیشه برای سلامتی مفید نباشد.  به گزارش واشینگتن‌پست، گرمای شدید با اینکه قابل کنترل است. اما یکی از عوامل اصلی در مرگ‌ومیر افراد است و توجه به توصیه‌های کارشناسان می‌تواند به حفظ سلامتی در روزهای گرم کمک کند.

نوشیدن الکل در هوای گرم خطرناک است

الکل رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و خون را در برابر دمای بسیار بالا حساس‌تر می‌کند. خون با جدا شدن از هسته داخلی و مرکز بدن به سطح آن هجوم می‌آورد. سپس دوباره به مرکز بدن برمی‌گردد و طی همین روند دمای کلی بدن را افزایش می‌دهد. الکل همچنین ادرارآور است و آب بدن را کم می‌کند. از طرف دیگر تعریق را سخت‌تر می‌کند و ناتوانی در تعریق هم موجب افزایش دمای بدن می‌شود. 

مطالب بیشتر

مواد غذایی بخورید که آب بیشتری به بدن می‌رسانند

همان‌طور که گرمای هوا رو به افزایش است، باید عادت‌های غذاییتان را کنترل کنید تا کمتر احساس گرما  کنید. متخصصان توصیه می‌کنند از خوردن وعده‌های غذایی سنگین یا غذاهای چرب و سرخ‌شده پرهیز کنید. زیرا هضم آنها دشوار است و سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و باعث گرم‌شدن بدن می‌شود. به جای آن، وعده‌های غذایی سبک‌تر و به دفعات بیشتر مصرف کنید. مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات را به برنامه غذاییتان اضافه کنید. زیرا بیش‌ترین آب بدن از آن‌ها به دست می‌آید. به همین دلیل بدن ما در تابستان به طور خودکار به میوه‌های آب‌داری مانند هندوانه و خیار کشیده می‌شود. بنابراین مطمئن شوید که آب‌ کافی به بدنتان می‌رسانید، زیرا بدن به دلیل کم‌آبی به‌اشتباه پیغام گرسنگی به مغز ارسال می‌کند.

حواستان به پنکه‌ها باشد

در هوای گرم پنکه‌ها روش موثری برای خنک‌کردن هوا به شمار می‌روند، البته به شرطی که هوا گرم و مرطوب نباشد. پنکه‌ها با حرکت دادن هوای خنک بر روی پوست به کاهش دمای بدن کمک می‌کنند و باعث تعریق می‌شوند. اما این تبخیر در دمای بالا و هوای مرطوب ناممکن است. سازمان بهداشت جهانی استفاده از پنکه‌ را فقط در دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه سانتیگراد توصیه می‌کند. 

کافئین اضافی دمای بدن را افزایش می‌دهد

به گفته جفری کامپ، پزشک اورژانس، مصرف بیش از حد کافئین گرمای بیشتری تولید می‌کند. نوشیدنی‌هایی که کافئین زیادی دارند محرک فعالیت و تحرک‌اند و بدن را گرم‌تر می‌کنند، همچنین با افزایش ادرار بدن را کم‌آب‌تر می‌‌کنند. 

درمورد داروهایی که مصرف می‌‌‌کنید احتیاط کنید

متخصصان پزشکی به بیماران توصیه می‌کنند که به مصرف داروهای تجویزی روزانه ادامه دهند.اما با افزایش دما عوارض جانبی برخی داروها ممکن است باعث افزایش دمای بدن شود. آنتی هیستامین‌ها، مکمل‌های کاهش وزن، ملین‌ها و برخی دیگر از داروها بر شیوه کنترل دمای بدن تاثیر می‌گذارند. آنتی‌هیستامین‌ها باعث انقباض رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست می‌شوند و خروج گرما را محدود می‌کنند. مکمل‌های کاهش وزن تولید گرما را افزایش می‌دهند. در حالی که ملین‌ها با دفع مواد زائد آب بدن را کم می‌کنند و ذخایر آب کمتری برای تعریق و خنک‌ شدن باقی می‌گذارند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *