استنفورد قصد دارد قلب چاپ سه‌بعدی انسان را در خوک بگذارد

چاپ‌گر سه‌بعدی می‌تواند با استفاده از مواد بیولوژیک حاوی سلول‌های زنده که به آنها «بیونیک» می‌گویند، اندام‌های بدن انسان مثل قلب و کبد چاپ کند

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا قصد دارند تا سال ۲۰۲۸ یک قلب مصنوعی انسان که توسط چاپ‌گر سه‌بعدی چاپ شده است را به خوک پیوند بزنند تا عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهند.

چاپ‌گر سه‌بعدی این دانشگاه می‌تواند با استفاده از مواد بیولوژیک حاوی سلول‌های زنده که به آنها «بیونیک» می‌گویند، اندام‌های بدن انسان مثل قلب و کبد چاپ کند.

این بیوپرینت‌های سه‌بعدی را می‌توان با سلول‌های بدن متقاضی پیوند عضو برای ایجاد اندام‌های جایگزین، بافت‌ها و استخوان‌ها استفاده کرد تا این موارد جدید توسط بدن بیمار پس زده نشوند.

سالانه بیش از ۶۰۰۰ نفر از متقاضیان پیوند عضو در ایالات متحده می‌میرند، چرا که اهداءکننده اعضاء به موقع در دسترس آنها نبوده است. محققان استنفورد امیدوارند که بیوپرینتینگ سه‌بعدی بتواند این شکاف بین عرضه و تقاضا را پر کند.

اواخر سپتامبر امسال دولت ایالات متحده به محققان استنفورد بودجه‌ای ۲۶٫۳ میلیون دلاری داد تا قلب انسان را بیوپرینت کنند و طی پنج سال آینده آن را به خوک پیوند بزنند.

قلب حاوی انواع زیادی از سلول است که باید برای کارکرد صحیح مورد طراحی دقیق قرار بگیرد. تیم تحقیقاتی استنفورد با استفاده از سلول‌های بنیادی، برای تولید انواع مختلف سلول‌ها در ظروفی به نام «بیورآکتور» تلاش می‌کند که محیطی ایده‌آل برای رشد سلول‌های زنده فراهم می‌کنند.

محققان با استفاده از این سلول‌ها به عنوان بیونیک، نمونه مورد نظر خود از قلب انسان را چاپ می‌کنند. انتظار آنها این است که برون‌داد سلولی بیورآکتورها به اندازه‌ای باشد که بتواند چاپ کردن یک قلب سه‌بعدی در هر دو هفته را ممکن سازد.

گفتنی است که طرح دانشگاه استنفورد چندان هم آینده‌نگرانه نیست، چرا که بیوپرینتینگ سه‌بعدی همین الان هم در حال انجام است، و دانشمندان با استفاده از آن اندام‌های مینیاتوری، پَچ‌های پوشانندهٔ نقائص قلبی، و موارد دیگر ساخته‌اند.

منبع خبر

One thought on “استنفورد قصد دارد قلب چاپ سه‌بعدی انسان را در خوک بگذارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *