هفت میلیون ایرانی به «دیابت» مبتلا هستند

مدیرکل دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت روز جمعه ۲۶ آبان، خبر داد که ۷ میلیون تن، معادل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در ایران به دیابت مبتلا هستند. همچنین معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیشترین داروهای تجویزی و مصرفی در ایران، داروهای دیابت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، که در «همایش بزرگ پیاده روی هفته دیابت» سخن می گفت، بر تغییر شیوه زندگی مردم از جمله انجام فعالیت های ورزشی تاکید کرد و افزود: می توان با تحرک بیشتر و انجام ورزش تا ۷۰ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

علی خلیلی، رییس فدراسیون ورزش های همگانی، نیز در این همایش گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم دچار کم تحرکی هستند که سبب شده است که ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال ایران در مرحله پیش دیابت قرار داشته باشند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین حبیبیان، معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: بیشترین داروهای تجویزی و مصرفی در ایران، داروهای دیابت هستند.

او اشاره کرد: در سامانه نسخه الکترونیک، پر تجویزترین و پر مصرف‌ترین داروها «متفورمین»، «آ اس آ» و «لوزارتان» دیده می‌شوند که در درمان دیابت و فشار خون کاربرد دارند.

وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال، بیش از ۱۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بار متفورمین تجویز شده است، در شرایطی که در ۶ ماه سال قبل، ۸۲ میلیون بار تجویز شده بود.

آقای حبیبیان همچنین گفت: استان‌های خراسان رضوی، فارس و تهران، پر تجویزترین استان‌ها در زمینه داروی دیابت هستند.

پیش از این، خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۱۸ آبان شیوع دیابت در ایران را رو به افزایش و نگران کننده‌ دانسته بود.

ایرنا به نقل از آمارهای رسمی نوشته بود که شیوع بیماری دیابت در ایران طی پنج سال گذشته، رشدی ۳۰ درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس این آمارها، در سال ۱۳۹۵، شیوع دیابت ۱۱ درصد بود که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۴ درصد افزایش یافت.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *