آتش در دامان هورالعظیم؛ زنگ خطر نابودی یک پهنه آبی دیگر

ساکنان فلات ایران، منطقه‌ای خشک و نیمه خشک، که منابع آب آن ارزشمندترین سرمایه طبیعت محسوب می‌شود، بیش از یک دهه است که فقط خبرهای ناگوار درباره این منابع می‌شنوند؛ از نابودی منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین، تا خشک شدن دریاچه و تالاب‌هایی چون ارومیه، هامون، بختگان و ارژن.

حالا آتش سوزی‌های گاه‌و‌بیگاه در تالاب هورالعظیم، یادآوری می‌کند که این پهنه بزرگ آبی مشترک با عراق هم در خطر است؛ پهنه‌ای که متهم اول تخریب آن مانند دریاچه ارومیه، توسعه ناپایدار و سوءمدیریت است.

آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم از غروب دوشنبه۲آبان تا اواخر روز سه‌شنبه، موجب آلودگی شدید هوا در شهرهای غرب استان خوزستان شد، به‌طوری که وضعیت هوای اهواز در حالت اضطراری قرار گرفت.

«فرهاد قلی‌نژاد»،‌ معاون محیط‌زیست انسانی اداره محیط زیست خوزستان، گفت که آتش‌سوزی به‌علت خشکی تالاب و انتشار گاز متان تولید شده در تالاب بوده است و این اتفاق هرساله در فصل گرم و پاییز اتفاق رخ می‌دهد.

«ناصر کرمی»، اقلیم‌شناس و پژوهشگر محیط‌زیست، به «ایران‌وایر» درباره درستی گفته‌های این مقام اداره محیط‌زیست خوزستان گفت، باتوجه به کاهش ورودی آب به این تالاب که موجب ضعیف شدن پوشش گیاهی و کاهش رطوبت می‌شود، طبیعی بودن آتش‌سوزی در این فصل دور از ذهن نیست. 

اما کاهش آب ورودی، یکی از تهدیدهای اصلی علیه تالاب هورالعظیم است که می‌تواند آن را در خطر نابودی قرار دهد. کرمی توضیح داد که میزان آب ورودی از رودخانه کرخه به هورالعظیم به یک پنجم کاهش پیدا کرده است. این موضوع از حدود ۱۲ سال پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و زنگ خطر نابودی این تالاب به صدا درآمده بود. 

منبع خبر

2 thoughts on “آتش در دامان هورالعظیم؛ زنگ خطر نابودی یک پهنه آبی دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *