یافته‌های یک پژوهش بین‌المللی: خشک‌سالی در ایران و عراق و سوریه بیشتر می‌شود

این پژوهش نشان می‌دهد که به‌علت گرمایش جو کره زمین، پیش‌بینی می‌شود که خشک‌سالی‌های شدید هر دهه یک بار در عراق و ‏سوریه و هر دهه دو بار در ایران تکرار خواهد شد.

یافته‌های تحلیل جدید کارشناسان حوزه تغییرات آب‌وهوایی و اقلیمی نشان می‌دهد که خشک‌سالی، که در سه سال گذشته وضع ایران و سوریه و عراق را دگرگون کرده است، بدون تغییرات آب‌وهوایی رخ نمی‌دهد.

دانشمندان گروه بین‌المللی «اسناد آب‌وهوای جهانی» داده‌های سه سال اخیر میزان دما و بارش باران در سراسر جهان را بررسی و تحلیل کردند و دریافتند که تغییرات آب‌وهوایی به پدید آمدن دماهای بالا کمک می‌کند و به‌تنهایی می‌تواند وقوع خشک‌سالی در مناطقی از سوریه و عراق را دست‌کم ۲۵ برابر و همچنین وقوع خشک‌سالی در ایران را بیش از ۱۶ برابر کند.

کارشناسان حوزه‌های گوناگون علمی بحران خشک‌سالی و بی‌آبی را بزرگ‌ترین‌ تهدید علیه موجودیت سرزمینی ایران در دهه‌های آتی دانسته‌اند. اکنون گزارش‌ها حکایت از این دارد که باران پاییزی نیز در سال جاری تغییری در اوضاع کنونی نخواهد داد. وب‌سایت تجارت‌ نیوز در ایران روز ۲۲ مهر در گزارشی به موضوع بحران آب در ایران پرداخت و نوشت که درصد پرشدگی برخی از سدها ماه‌ها است که از ۱۰ درصد بیشتر نشده و گاه به صفر نیز رسیده است.

بررسی گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر، درصد پرشدگی ۳۹ سد کمتر از ۵۰ درصد است. همچنین، درصد پرشدگی سد رودبال داراب در استان فارس صفر درصد و سدهای دوستی و طرق در استان خراسان رضوی نیز به ترتیب ۷ درصد و ۸ درصد است؛ آماری که اوضاع وخیم سدهای ایران را آشکارا نشان می‌دهد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *