سناریوهای محتمل درباره مرگ رئیسی و عواقب آن

سناریوهای محتمل درباره مرگ رئیسی و عواقب آن
۴
۵

کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپتر در ارتفاعات قاراداغ بحثهای فراوانی را بهمراه داشته است. عکس العمل مسئولین جمهوری اسلامی در برابر این حادثه به این بحثها دامن زد و سناریوهای گوناگونی نوشته شد. نخست اعلام کردند که هلیکوپتر فرود سخت داشته است، اما بعد از چند ساعت اعتراف کردند که هلیکوپتر حامل رئیسی سقوط کرده است. و نهایت اینکه با کمک پهپاد ترکیه ای لاشه ی هلیکوپتر پیدا شد. همه ی سر نشینانش (رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه و استاندار تبریز، محافظ سپاهی رئیسی و دو خلبان) کشته شده بودند.
در دوران کوتاه ریاست جمهوری رئیسی و وزارت امور خارجه ای امیر عبدالهیان ما شاهد حمایت بیشتر جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی بودیم. در دوره اینها بود که پهپادهای انتحاری سپاه به روسیه ارسال و بر سر مردم غیر نظامی اوکراین فرود آمدند. در این دوره بود که تروریستهای حماس به مرزهای اسرائیل حمله کرد و باعث کشته شدن صدها انسان بی گناه شدند. حوثی های یمن با حمایت جمهوری اسلامی کشتی های تجاری را هدف قرار دادند. دوره ی رئیسی-عبدالهیان بهترین دوره برای اربابان و مزدوران جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا بود.
برخی بر این عقیده هستند که رئیسی از طرف رژیم ایران حذف شد، زیرا او یکی از نامزدهای رهبری آینده جمهوری اسلامی بود. و در این موضوع دست مجتبی خامنه ای را دخیل میدانند. زیرا بیشتر مردم بر این عقیده هستند که فرزند میانه ای خامنه ای خود را برای دوران پسا خامنه ای آماده کرده است. روابط تنگاتنگ مجتبی خامنه ای با سپاه این سناریو را تقویت می کند. مجتبی خامنه ای سالهاست که رقبای اصلی خود را از صحنه ای سیاسی حذف می کند.
کارشناسان امور سیاسی ایران بر این باور هستند که مجتبی خامنه ای در بیت رهبری جمهوری اسلامی مسائل کشور را کنترل می کند. او دولت سایه ای تشکیل داده و در موضوعات کلان رژیم مداخله می کند. سیاستهای کلان جمهوری اسلامی از این مرکز هدایت می شوند.

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *