شناسایی و تحویل اجساد ۳۲ قربانی آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود

چهار روز پس از آتش‌سوزی مرگ‌بار در یک کمپ ترک اعتیاد در شهر لنگرود استان گیلان، رسانه‌های داخلی از شناسایی هر ۳۲ قربانی این حادثه خبر دادند.

پیش‌تر اعلام شده بود شناسایی اجساد قربانیان به دلیل شدت بالای سوختگی از روی معاینه ظاهری و روش‌های معمول امکان‌پذیر نیست و هویتشان با آزمایش‌های دی‌ان‌ان مشخص خواهد شد.

علی سلیمان‌پور، مدیر‌کل پزشکی قانونی استان گیلان به خبرگزاری ایسنا گفت روز دوشنبه ۱۵ آبان پیکر ۲۹ نفر از قربانیان و امروز (سه‌شنبه) نیز پیکر سه تن باقی‌مانده به خانواده‌هایشان تحویل داده شد.

جان‌باختگان در شهرهای رودسر، املش، لنگرود و لاهیجان دفن شدند.

حدود ساعت شش بامداد روز جمعه ۱۲ آبان یک مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر در لنگرود به نام «گام اول رهایی» آتش گرفت که علاوه بر کشته‌ها، به گزارش خبرگزاری ایرنا، ۱۸ و به گزارش ایلنا، ۱۷ مجروح بر جای گذاشت.

سوختن کمپ «گام اول رهایی» و تعداد بالای تلفات آن واکنش‌های بسیاری را از سوی شهروندان در پی داشت و شماری از مردم، ویرانه‌های کمپ را به یاد قربانیانش گل‌باران کردند.

مردم رشت در میدان شهرداری این شهر تصویر تعدادی از جان‌باختگان کمپ ترک اعتیاد لنگرود را قرار دادند و برای آنان شمع روشن کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به مرگ دردناک ۳۲ مردی اشاره کردند که به امید آغاز یک زندگی بهتر و جدید، به مرکز ترک اعتیاد رفته بودند.

خبرگزاری ایلنا روز ۱۶ آبان به نقل از یک منبع کارگری در گیلان نوشت چهار نفر از کشته‌شده‌ها و یکی از مصدومان آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود، کارگران خدماتی و نگهبان بودند.

در این مدت گزارش‌هایی نیز درباره علل این حادثه و مهم‌تر از آن، تعداد بالای کشته‌شدگانش در رسانه‌ها منتشر شد.

بر اساس این گزارش‌ها، مسوولان کمپ آخر شب درها را قفل می‌کردند و به ساکنان، قرص خواب و آرام‌بخش می‌خوراندند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود این مرکز خصوصی و مشمول ماده ١۵ قانون است. بر اساس این ماده، مراجعه افراد دچار آسیب اعتیاد به‌صورت خودمُعرف است.

بر اساس تعاریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفاوت مراکز ماده‌های ۱۵ و ۱۶ ترک اعتیاد در این است که طبق قانون، اگر فرد دارای اعتیاد خودش را داوطلبانه برای درمان معرفی کند، «او دیگر مجرم نیست و کسی با او برخورد نمی‌کند.»

طی سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره وضعیت نامناسب کمپ‌های ترک اعتیاد در ایران منتشر شده است.

تیر ماه سال گذشته خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، از وجود هفت هزار و ۵۰۰ مرکز ترک اعتیاد در ایران خبر داد و نوشت بسیاری از آنان به شکل غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *