حوثی های یمن و برافراشتن آتش جنگ در دریای سرخ

حوثی های یمن و برافراشتن آتش جنگ در دریای سرخ
۲
۱

در روزهای اخیر شورشیان حوثی در یمن اقدام به ناامن کردن آبهای آزاد در دریای سرخ و تنگه باب المندب کردند. حمایت لجستیکی و نظامی جمهوری اسلامی از حوثی های یمن این فرضیه را تقویت می کند که پشت حملات این گروه رژیم ایران قرار دارد. مسئولین جمهوری اسلامی از عدم گسترش جنگ در خاورمیانه سخن می گویند اما در عمل برعکس ادعای خود عمل می کنند. موشکها و پهبادهایی که از طرف حوثی ها به کشتی های تجاری پرتاپ می شود نتیجه مستقیم حمایتهای نظامی و فنی جمهوری اسلامی می باشد. در سالهای اخیر شاهد آن بودیم که چندین بار نیروهای آمریکایی تسلیحات ایرانی که روانه حوثی های یمن بود را توقیف کرده اند. همچنین حضور سرداران نیروی قدس سپاه در یمن بر کسی پوشیده نیست.
حضور کشتی جاسوسی بهشاد جمهوری اسلامی در دریای سرخ ادعای کمک اطلاعاتی به حوثی های یمن در هدف قرار دادن کشتی های تجاری را مستحکم می کند. نورمن برول، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در امور ایران و مشاور ارشد گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در مصاحبه با رادیو فردا در این باره می گوید: ایران همین حالا هم کشتی بهشاد را در دریای سرخ دارد که ظن آن می‌رود برای جمع‌آوری اطلاعات از کشتی‌های غربی و منطقه‌ای اقدام می‌کند. به احتمال زیاد، این کشتی اطلاعاتی را که جمع‌آوری می‌کند، به حوثی‌ها برای استفاده درعملیاتشان در دریای سرخ میدهد.
جمهوری اسلامی ادعا می کند که ماموریت کشتی جاسوسی بهشاد مقابله با دزدان دریایی است. اما جالب این است که کشتی تابحال هیچ اقدامی برعلیه دزدان دریایی انجام نداده است.
جمهوری اسلامی هیچ وقت برای پایین آوردن تنش در منطقه کمکی نکرده است بلکه با بسیج نیروهای نیابتی خود هیزم به آتش جنگ آورده است. تحرک بیشتر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق، سوریه، لبنان و یمن و حمله به نیروهای بین المللی و کشتی های تجاری در هفته های اخیر گواه این می باشد. جمهوری اسلامی در سخن و عمل رفتاری متضاد داشته و خوی تنش آفرین خود را ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *