نگاهی به روابط تاریخی حماس و جمهوری اسلامی

روابط حماس با ایران

در حمله تروریستی حماس به اسرائیل مسئولان جمهوری اسلامی نه تنها آنرا محکوم نکرد بلکه از کشتار غیر نظامیان در اسرائیل استقبال هم کردند.

اصل ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت اعلام می دارد که «جمهوری اسلامی در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتهای دیگر، از مبارزه حق طلبان در برابر مستکبرین در هر نقطه جهان حمایت می کند». جمهوری اسلامی برای پیشبرد سیاستهای توسعه طلبانه خود در منطقه اقدام به تشکیل نیروهای نیابتی در برخی از کشورهای منطقه کرده است. در برخی از مناطق هم از برخی گروههای شبه نظامی حمایت مالی و لجستیکی می کند. شبه نظامیان مرتبط با جمهوری اسلامی در راستای خواسته های این رژیم حرکت می کنند. سازماندهی این شبه نظامیان بر عهده نیروهای قدس سپاه می باشد. این شبه نظامیان در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان و یمن مستقر هستند.


حماس در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و از سال ۱۹۹۱ با جمهوری اسلامی ایران رابطه دارد. رهبران جمهوری اسلامی بخاطر اینکه دلخوشی از سازمان آزادی بخش فلسطین نداشته و افکار افراطی حماس را به اهداف خود نزدیک می دانستند از این سازمان سالهاست حما یت می کنند. حماس به طور رسمی در تهران دفتر سیاسی دارد.
با اینکه با آغاز جنگ داخلی در سوریه بین حماس و جمهوری اسلامی اختلاف افتاد اما بعدها روابط این دو بار دیگر حسنه شد. حماس در موضوع سوریه طرف طرف اخوان المسلمین را گرفته و مرکز سیاسی خود را از سوریه به قطر منتقل کرده بود. اما کودتا در مصر معادله ها تغییر داد و از سال ۲۰۱۷ روابط جمهوری اسلامی و حماس از نو شروع شد. در سال ۲۰۱۷ ، تهران با تکیه بر انتصاب یحیی السنوار به رهبری حماس که روابطی دوستانه با دارد، میانجی آشتی بین رژیم اسد و حماس شد. در ماه آگوست همان سال السنوار اعلام کرد که جمهوری اسلامی «بزرگترین حامی مالی و نظامی» این گروه است.

اصل 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت اعلام می دارد که «جمهوری اسلامی در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتهای دیگر، از مبارزه حق طلبان در برابر مستکبرین در هر نقطه جهان حمایت می کند». جمهوری اسلامی برای پیشبرد سیاستهای توسعه طلبانه خود در منطقه اقدام به تشکیل نیروهای نیابتی در برخی از کشورهای منطقه کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه ای در جنگ ۲۲ روزه حماس با اسرائیل در خطبه های نماز جمعه چنین گفته بود: ما\ هر جا دخالت کنیم صریحا می گوییم، همچنانکه به علت ضدیت با غده سرطانی رژیم صهیونیستی در جنگ پیروزمند ۳۳ روزه و ۲۲ روزه دخالت کردیم و از این پس نیز هر جا هر ملتی یا گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه و مقابله کند ما به او کمک می کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن مسئله نداریم.


قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه نقش اساسی در روابط حماس و جمهوری اسلامی داشت. اسامه حمدان عضو ارشد حماس با اشاره به نقش قاسم سلیمانی در حمایت از حماس در جنگ ۲۲ روزه با اسرائیل گفت: قاسم سلیمانی در جریان این نبرد لحظه به لحظه با مقاومت فلسطین (حماس) همراه بود. احمد عبدالهادی عضو دفتر سیاسی حماس و نماینده اش در لبنان گفت: قاسم سلیمانی بارها به غزه سفر کرد و در نقشه دفاعی و طراحی و ترسیم آن از همان لحظه اول شرکت داشت. این یک راز نیست و همه این را می دانند». بر اساس مقاله ای که در روزنامه کیهان در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ منتشر شد ادعا کرد که حملات اخیر حماس به اسرائیل طرح قاسم سلیمانی بود که بعد از چند سال عملی شده است.

One thought on “نگاهی به روابط تاریخی حماس و جمهوری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *