از گونه اختاپوس چه می دانیم؟۲

از گونه اختاپوس چه می دانیم؟
۲
۱

ماهی‌های مرکب گونه دیگری از بی مهرگان و از خانواده اختاپوس ها هستند. این نرم تنان اگرچه همیشه با اختاپوس ها اشتباه گرفته می‌شوند اما با اختاپوس ها به کلی فرق دارند.

ماهی‌های مرکب از عصر ژوراسیک (حدودا صد میلیون سال پیش) تا کنون تحول یافته و زندگی می کنند.آن ها یکی از قهار ترین موجودات در استتار هستند و میتوانند در چشم بهم زدنی برای فرار از دست شکارچیان یا به دست آوردن غذا و شکار به رنگ محیط خود درآیند. ماهیان مرکب را بسیاری از ماهیگیران «جوهر ماهی» خطاب میکنند. انسان از جوهر این ماهیان برای رنگ کردن و حتی در بعضی موارد به عنوان دارو استفاده کرده است. جوهر جوهر ماهی دارای مقادیری مس، کلسیم و سرب است. اما جوهر ماهی مرکب برای این ماهی یک سیستم دفاعیست که اگرچه به شکارچیان صدمه نمیزند اما آن‌ها را ترسانده و خطر را دفع میکند.

ماهی مرکب عظیم الجثه بزرگترین ماهی مرکب بر روی زمین است که وزن آن میتواند به ۵۰۰ کیلو نیز برسد. این ماهی عظیم در عمق ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰پا در اعماق اقیانوس زندگی میکنند. جایی که تنها ۱ درصد از نور خورشید میتواند منعکس شود.

با کمی کاوش میتوانیم ببینیم حقایق علمی از آنچه در ادبیات می‌آید نیز چنان دور نیست. وقتی مرز بین علم و ادبیات را در می نوردیم میبینیم که لرد تنیسون شاید آنچنان در شعر خود «کراکن» اقرار نکرده است وقتی میگوید : با بازوهای بسیار بلند درعمق دریاهای تاریک زندگی میکند، کراکن خوابیده است خوابی به قدمت تاریخ. آنجایی که هیچ نشانه ای از نور خورشید نیست کراکن رؤیای مرگ زمین را میبیند

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *