از گونه اختاپوس چه می دانیم؟

از گونه اختاپوس غول آسایی چه می دانیم؟

از کتاب کهن ادیسه هومرگرفته تا داستان‌های ترسناک لاوکرفت، موجودات غول آسایی که در اعماق اقیانوس های تاریک زندگی میکنند همواره الهام بخش نویسندگان و وحشت دریانوردان بوده‌اند.لرد تنیسون در شعری به نام «کراکن» موجودی را به تصویر میکشد« با بازوهای بسیار بلند که درعمق دریاهای تاریک زندگی میکند» کراکن خوابیده است خوابی به قدمت تاریخ. آنجایی که هیچ نشانه ای از نور خورشید نیست کراکن رؤیای مرگ زمین را میبیند.

اما بیایید لحظه‌ای از دنیای ادبیات و داستان‌های ترسناک جدا شویم. علم تا چه حد میتواند جوابگوی کنجکاوی های ما در مورد این موجوات عجیب باشد؟ جایگاه اختاپوس ها و ماهی‌های مرکب، این موجودات پر رمز و راز در زمره هستی و جدول اکولوژیکی چیست؟

هشت پا یا اختاپوس جانوری آبزیست که دراکثرا اقیانوس هایی با آبسنگ های مرجانی زندگی میکند. بخش زیادی از بدن هشت پا از ماهیچه تشکیل شده است. یکی از نکات جالب در مورد هشت پا این است که این موجود دارای سه قلب میباشد. دو قلب از این سه قلب خون را برای دریافت اکسیژن به بازوهای اختاپوس غول آسایی میرساند و قلب سوم خون حاوی اکسیژن را به تمام بدن ارسال میکند. یکی دیگر از شگفتی های بدن اختاپوس داشتن نه مغز است. بله درست خواندید! اختاپوس ها در هر بازوی خود یک مغز کوچک دارند که به وسیله آن هر بازو میتواند مستقل از بازوی دیگر عمل کند. اما مغز نهم و اصلی، مغز مرکزی اختاپوس است که بر سیستم عصبی او تسلط داشته و در صورت التزام حتی میتواند تصمیمات مغزهای کوچک دیگر را لغو کند.

اما ماهی‌های مرکب چطور؟ راستی فرق ماهی‌های مرکب و اختاپوس ها چیست؟ با ما همراه

باشید تا در قسمت دوم این مطلب با هم با این آبزیان مرموز بیشتر آشنا شویم

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *