شپش‌ها و راز دیرینه منشأ پیدایش لباس؛ انسان‌ها از چه زمانی دیگر برهنه نزیستند؟


شپش‌ها و رابطه دیرینه منشأ پیدایش لباس، پژو هشها نشان میدهد که قدمت کهن‌ترین لباس یافت شده به ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد اما عمر منسوجات ساخته دست انسان به صدها هزار سال پیش می‌رسد. لباس برای انسان مهم است و از او در برابر آب و هوا محافظت می‌کند. سخت است بدانیم انسان چه زمانی شروع به پوشیدن لباس کرده است. قدیمی‌ترین لباس یافت شده، پیراهن کتانی ترخان متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است. الیاف گیاهی لباس‌های قدیمی زود از بین می‌روند.
قدیمی‌ترین شواهد مستقیم لباس، پیراهن ترخان است اما قدیمی‌ترین شواهد منسوجات، تکه پارچه‌های ۸۵۰۰ساله چاتال هویوک ترکیه است. الیاف ۳۰۰۰۰ ساله کتان غار زوزونا آمریکا هم وجود دارد.

در این میان نئاندرتال‌ها نیز که پیش از انسان‌های خردمند در زمین می‌زیسته‌اند می‌توانند از نخستین گونه انسان‌هایی باشند که لباس بر تن کرده‌اند، هرچند تا به امروز شواهدی از یک دست لباس کامل از آنها به دست نیامده است. به این دلیل که خز، چرم و سایر مواد پوشاکی طبیعی با گذشت زمان بسیار طولانی فاسد می‌شوند و به همین خاطر هیچ لباس واقعی در غارها پیدا نشده است.

برای یافتن قدمت لباس، از شپش‌ها استفاده شده است. شپش بدن ممکن است ۸۳تا ۱۷۰ هزار سال پیش پدید آمده باشد که نشانه‌ای از مبدا لباس است.
نئاندرتال‌ها اولین انسان‌های لباس‌پوش بودند اما هیچ لباسی از آن‌ها پیدا نشده است. الگوی بریدگی استخوان حیوانات در غارها نشان می‌دهد ۱۲۰ هزار سال پیش برای ساخت لباس پوست حیوانات را می‌کندند. در نتیجه فاکتور آب‌و‌هوایی نیز می‌تواند عاملی مهم در شکل‌گیری لباس بوده باشد. هر چه در تاریخ به عقب‌تر برگردیم، یافتن شواهد مستقیم دشوارتر می‌شود و شاید ما هرگز نتوانیم به حقیقت برهنگی و مبدأ زمانی لباس پوشیدن انسان پی ببریم.

منبع خبر

2 thoughts on “شپش‌ها و راز دیرینه منشأ پیدایش لباس؛ انسان‌ها از چه زمانی دیگر برهنه نزیستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *