قرارداد قطر با شرکت «اِنی» برای صادرات سالانه یک میلیون تن گاز طبیعی به ایتالیا

قطر برای تأمین گاز طبیعی شرکت ایتالیایی اِنی به توافق رسیده است و بر اساس قرارداد منعقد شده میان طرفین، دوحه سالی یک میلیون تن گاز در اختیار طرف ایتالیایی قرار دهد.

این توافق به دنبال قرارداد سال گذشته با این شرکت درباره میدان گازی مشترک با ایران در قالب پروژه «نورت فیلد» انجام شده و وزیر انرژی قطر روز دوشنبه ۱ آبان، آن را «گام مهم دیگری» در تقویت همکاری با غول صنعت نفت و گاز ایتالیا دانست.

سعد الکعبی افزود: «ما به‌اتفاق، تعهد خود به بازارهای اروپایی به شکل عام و بازاز ایتالیا به شکل خاص را نشان می‌دهیم.»

به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی، کشورهای اروپایی به‌سرعت جست‌وجو برای منابع گازی جایگزین گاز روسیه را آغاز کردند.

در تابستان سال گذشته، اِنی با شرکت «قطر انرژی» قراردادی منعقد کرد که بر اساس آن، ۳.۱ درصد از سهام پروژه «نورث فیلد ایست» را به دست می‌آورد؛ فاز اول طرح توسعه این کشور حاشیه خلیج فارس در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان که تا قلمروی ایران ادامه دارد.

انتظار می‌رود ارسال گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به منطقه توسکانی ایتالیا از سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

این قرارداد به دنبال موفقیت‌های سریع و تاریخی قطر با دیگر شرکت‌های اروپایی برای تأمین گاز طبیعی نهایی شده است. این کشور هفته پیش از قرارداد ۲۷ ساله با کمپانی بریتانیایی «شل» و کمی قبل‌تر از قراردادی به همین مدت با شرکت فرانسوی توتال خبر داده بود.

همچنین در اردیبهشت ماه امسال، شرکت «قطر انرژی» از امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با شرکت فرانسوی «تکنیپ» برای سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه میدان گازی گنبد شمالی این کشور خبر داد.

با طرح توسعه گازی «نورث فیلد» انتظار می‌رود که قطر تا سال ۲۰۲۷، تولید ال‌ان‌جی را ۶۰ درصد معادل ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش دهد.

تا پیش از این بازار اصلی گاز قطر به شکل سنتی کشورهای آسیایی و در رأس آنها چین، ژاپن و کره جنوبی بودند.

میدان گازی که قطر در حال توسعه آن است در ایران با عنوان «پارس جنوبی» شناخته می‌شود و در قطر به آن «گنبد شمالی» گفته می‌شود که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و در سال ۱۹۷۱ میلادی کشف شد.

پارس جنوبی ۷۰ درصد از گاز ایران را تأمین می‌کند و توسعه سریع بخش قطری این میدان در حالی است که تکمیل فازهای باقی‌مانده بخش ایرانی آن سال‌هاست با تاخیر مواجه شده است.

ایران ۱۰ سال دیرتر از قطر آغاز به توسعه این میدان کرد و تاکنون کمتر از نصف قطر از پارس جنوبی برداشت گاز داشته است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *