ادامه حوادث کارگری در ایران؛ مرگ یک جوان در کردستان و جان‌باختن دو نفر در نیروگاه پرند 

با وجود هشدارهای فراوان داخلی و بین‌المللی نسبت به تعداد بالای حوادث کارگری، همچنان آمار جان‌باختن و مصدومیت کارگران همچون مرگ یک کارگر در دهگلان استان کردستان یا کشته شدن دو کارگر در نیروگاهی طی چند روز اخیر، در کارگاه‌های مختلف کشور منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا» و براساس اطلاعات «منابع کارگری» مارتین حسین‌پناهی، شانزده‌ ساله و اهل روستای تازه‌آباد در دهستان قوری‌چای بخش مرکزی شهرستان دهگلان استان کردستان طی روزهای گذشته بر اثر سقوط روی «چرخ دنده‌های آهنی دستگاه حین کار در کارخانه»، بلافاصله جان خود را از دست داده است.

واحد تولید کننده «سبدهای پلاستیکی» واقع در شهرک صنعتی دهگلان منطقه صلوات‌آباد سنندج که محل وقوع این حادثه مرگبار و همچنینی مقامات قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی تاکنون هیچ توضیحی در مورد این حادثه و دلایل آن اعلام نکرده‌اند.

چندی پیش، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز در بیانیه‌ای، با اشاره به آمار پزشکی قانونی در ایران مبنی بر اینکه «در سال گذشته، ۱۹۰۰ کارگر در محیط کار جان باخته‌اند»، نوشته بود: «هر چند این‌گونه آمارها قابل اعتماد نیستند، اما نشان می‌دهد که محیط نا امن کار، به قتلگاه کارگران تبدیل شده است.»

همزمان «یک منبع کارگری در استان تهران» نیز با اشاره به حادثه صبح روز گذشته (یکشنبه سی‌ام مهر ماه) و انفجار پست ۲۵ مگاواتی نیروگاه پرند که منجر به «مرگ دو کارگر و مصدومیت چهار نفر دیگر» شد، گفته است: این حادثه برای کارگران «گروه مپنا» رخ داده است.

او افزوده که دو کارگر به نام‌های خلیل نوروزی (سوپروایزر ارشد شرکت توگا) و معین جامه‌بزرگ (مهندس بهره‌برداری) به ترتیب یکی در محل حادثه و دیگری حین انتقال به بیمارستان جان باخته‌اند.

همچنین چهار کارگر دیگر نیز بر اثر این حادثه دچار سوختگی شده که برای طی مراحل درمان به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده‌اند.

مسعود قادی پاشا، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری مدعی شده بود که آمار تلفات ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ «۱۹۰۰ کارگر» بود.

این آمارها در حالی است که احسان سهرابی، فعال کارگری یازدهم مهرماه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط با ایمن‌سازی کارگاه‌ها را نمایشی دانسته و گفته بود: با «مقاوله‌نامه» دولتی، نمی‌توان مانعِ مرگِ کارگران شد و «حوادث در بنگاه‌های تولیدی کاهش نیافته است.»

این فعال کارگری همچنین اعلام کرده بود که «حوادث در بنگاه‌های تولیدی کاهش نیافته» و در ارتباط با علت آن نیز گفت که «زمینه بروز این حوادث همچنان وجود دارد.» او تاکید کرد که تنها «تعداد ناچیزی» از حوادث کارگاهی «رسانه‌ای می‌شوند» و بسیاری از حوادث «حتی در آمار رسمی هم نمی‌آیند.»

منبع خبر

One thought on “ادامه حوادث کارگری در ایران؛ مرگ یک جوان در کردستان و جان‌باختن دو نفر در نیروگاه پرند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *