پنج میلیون فرصت کاری کشور در اختیار مهاجران؛ ۶۷ درصد از جوانان ۱۵ تا ۳۴ ساله ایرانی بیکار هستند

پنج میلیون فرصت شغلی ایران در اختیار مهاجران خارجی است. مهاجرانی که شمار آنها هشت میلیون نفر اعلام شده، و در نتیجه ۵۹ درصد از آنان در ایران دارای شغل هستند.

کارفرمایان تعداد زیادی از نیروی کار غیرمجاز افغانستانی را در مراکز اقتصادی شهر به کار می‌گمارند، تنها به این علت که آنها مهاجر غیرمجاز هستند و به همین دلیل حقوق مطابق قوانین کار به آنها پرداخت نمی‌کنند.

حتی بر اساس آمارهای دولت نیز ۳۷ درصد از جمعیت در سن کار ایران را جوانان ۱۵ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌دهند و در حدود ۶۷ درصد از جمعیت بیکار و ۳۳ درصد از شاغلین شامل این گروه سنی می‌شود.

یک مقام دولتی اعلام کرده پنج میلیون شغل کشور در اختیار اتباع مهاجر است که نشان می‌دهد بیش از نیمی از مهاجران در ایران شاغل هستند. محاسبات نشان می‌دهد بر اساس درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده در بودجه امسال، ۷۰۰ هزار میلیارد یارانه پنهان به اتباع شاغل در ایران تخصیص یافته است.

فعالان کارگری تاکید می‌کنند که ایران تبدیل به آموزشگاه فنی‌و حرفه‌ای نیروی کار افغان شده است. تا جایی که این کارگران بدون کوچک‌ترین تعهدی در ایران اقدام به یادگیری مهارت‌های مختلف می‌کنند و سپس به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

این گزارش افزوده که نیروی کار افغان بدون دادن حق بیمه یا هر نوع مالیات سرمایه زیادی را هم از ایران خارج می‌کند و به افغانستان می‌رساند. در صورتی که این کارگران در مدت زمان حضور در ایران از یارانه پنهان دولت نیز استفاده می‌کنند. بر اساس آمار به هر یک میلیون جمعیت، یک میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی و مواد غذایی مثل نان داده می‌شود.

منبع خبر

2 thoughts on “پنج میلیون فرصت کاری کشور در اختیار مهاجران؛ ۶۷ درصد از جوانان ۱۵ تا ۳۴ ساله ایرانی بیکار هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *