مازوت‌سوزی، بلای جان تهرانی‌ها و عامل آلودگی هوا

مازوت‌سوزی، بلای جان تهرانی‌ها و عامل آلودگی هوای تهران که یکی از آلوده‌ترین ایام سال را می‌گذراند. شاخص آلودگی هوا نشانگر هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است. رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید در زمستان نمی‌توانیم از مازوت‌سوزی اجتناب کنیم. اما مازوت وتأثیر آن برسلامتی چیست؟

اما علت آلودگی هوای پایتخت نمی‌تواند تنها بنزین غیراستاندارد باشد. یک عضو شورای شهر تهران چند روز پیش در این زمینه افشاگری کرده است. سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران علت اصلی آلودگی در تهران را مازوت‌سوزی می‌داند.

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود.

در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌را SO2 تشکیل می‌دهد SO2 یا دی ‌گوگرد دی اکسید گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ۵۰۰ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده خواهد بود.

این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد.

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس، درباره مازوت سوزی و انکار برخی مسئولین به سایت “انتخاب” گفته است: «کسانی که انکار کردند خودشان می‌دانند که بیشترین آلودگی را بعد از خودروها در کشور، مازوت سوزی ایجاد می‌کند.»

این نماینده مجلس می‌افزاید، وقتی نیروگاه‌های ما از مازوت استفاده می‌کنند، در واقع آلودگی را تشدید می‌کنند و بعد از خودرو‌ها، مازوت،سوزی بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا دارد و این مسئله مهم است و نمی‌توان به سادگی ازکنار آن رد شد.

اریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید، در بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت در ۳۳ شهر، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ هزار نفر به‌دلیل مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند که خسارت معادل آن ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *