یک اختلاس، معادل چهار بار خرید همه ستاره‌های فوتبال عربستان

عربستان سعودی با هزینه‌ای کمتر از میزان اختلاس اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران در خرید چای، توانسته است دو عرصه فوتبال و صنعت گردشگری خود را به سرعت توسعه دهد و ایران را عقب بیندازد.

این در حالیست که وزیر ورزش ایران با تمسخر از قرارداد گزاف رونالدو با باشگاه النصر عربستان سخن گفت. او گفته بود: «یک کشوری، با چشم‌و‌هم‌چشمی یک فوتبالیست (کریستیانو رونالدو) را می‌آورد و برای آن ۲۰۰ میلیون یورو هزینه می‌کند که کار بزرگی نیست.» اما همین باشگاه‌های عربستانی با جذب ستارگانی همچون رونالدو، نیمار، بنزما و دیگران، توانستند با اقتدار از گروه خود صعود کرده و حضوری موفق در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند. در مقابل، تیم‌های ایرانی مغلوب حریفان عربستانی خود شدند.

هزینه خرید این بازیکنان ستاره توسط باشگاه‌های عربستانی، تنها معادل یک چهارم میزان اختلاس اخیر مقامات جمهوری اسلامی در پرونده واردات چای بوده است.

ماجرا فقط عبور کردن توپ از خط دروازه‌ها، فریاد زدن و تخلیه انرژی هواداران یا حتی به رخ کشیدن قدرت اقتصادی کشورها نیست، ماجرا این نیست که قطر میزبانی جام ملت‌ها، جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی را برای نشان دادن تکنولوژی‌هایش، یا فروش حق پخش تلویزیونی به دست آورد.

علاوه بر پیشرفت فوتبال، عربستان سعودی با به خدمت گرفتن ستاره پرتغالی کریستیانو رونالدو در باشگاه النصر، توانسته صنعت گردشگری خود را تقریباً دو برابر کند. این در حالی است که به گفته مسئولان گردشگری ایران، این صنعت در کشور با رکود و بیکاری گسترده مواجه شده است.

درحالی یک ستاره پرتغالی رشد گردشگری این کشور را در فاصله زمانی کمتر از سه ماه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد، که «ابراهیم پورفرج»، رییس انجمن تورگردانان ایران به «اقتصادآنلاین» گفته بود: «مدت‌هاست توریستی به ایران نمی‌آید، حتی مجانی؛ و این مساله سبب تعطیلی صنعت و بیکاری فراوان در جامعه تورگردانان شده است.»

هرچند که بخشی از «به صفر رسیدن» صنعت گردشگری ایران، رابطه‌ای مستقیم با سیاست «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی دارد، اما نمی‌توان نقش ستاره‌ها برای ترغیب جامعه جهانی در انتخاب مقاصد گردشگری را نیز نادیده گرفت.

بنابراین با وجود منابع مالی محدودتر، عربستان سعودی توانسته با سرعت بیشتری نسبت به ایران دو عرصه فوتبال و گردشگری خود را گسترش دهد.

منبع خبر

3 thoughts on “یک اختلاس، معادل چهار بار خرید همه ستاره‌های فوتبال عربستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *