رژیم ایران؛ علیه انسانیت و حقوق بین الملل دریایی

رژیم ایران؛ علیه انسانیت و حقوق بین الملل دریایی

حوثی ها چندی است که دریای سرخ را به محلی برای موشک و پهپاد پراکنی تبدیل کرده اند. در سایه فعالیتهای مخرب این گروه تروریستی تجارت بین الملل در این منطقه دریایی آسیب دیده است. در این راستا جمهوری اسلامی هم نه تنها حمایتهای خود را از این گروه ادامه می دهد بلکه همگام با این گروه در برابر جنایتهایش چشمهای خود را بر انسانیت نیر بسته است. از بدو شروع بحران خاورمیانه که با حمله تروریستی حماس به اسرائیل آغاز شده، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه شروع به موشک پراکنی در خشکی و دریا کرده اند. رژیم ایران هم بجای کنترل اوضاع و برقراری ثبات به منطقه، هیزم بیار معرکه شده است.
در روزهای اخیر خبری در رسانه ها درج شد که بار دیگر ثابت کرد که جمهوری اسلامی به هیچ تعهد بین المللی پایبند نیست و حقوق بین الملل دریایی را هم رعایت نمی کند. رسانه ها گزارش دادند بعد از اینکه یک کشتی تجاری توسط حوثی ها مورد هدف قرار گرفته، از کشتیهای واقع در منطقه درخواست کمک کرده است. کشتیهای ایران و چین که در آن موقع نزدیک محل وقوع حادثه بودند به درخواست کمک کشتی صدمه دیده جواب نداند. کشتی هندی به کمک این کشتی شتافته است. جواب ندادن کشتیهای ایرانی و چینی به درخواست کمک هم علیه انسانیت می باشد و هم علیه حقوق دریایی.
ایران که از سال ۱۹۵۸ عضو سازمان بین المللی دریانوردی می باشد، متعهد شده است که به قوانین این سازمان پایبند باشد. یکی از کمیته های سازمان دریانوردی کمیته امنیت دریایی است. این کمیته کلیهٔ مسائلی را که در قلمرو صلاحیت سازمان واقع شده‌است؛ مانند کمک به کشتی‌رانی بین‌المللی، ساخت لوازم کشتی، ایجاد قوانین برای جلوگیری از تصادم در دریاها، اداره کردن و حمل و نقل محموله‌های دریایی خطرناک در بر می گیرد. اما ما شاهد آن هستیم که رژیم ایران برای برقراری امنیت دریایی کوچکترین قدمی را هم بر نمی دارد.
البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که کارنامه خود جمهوری اسلامی در زیر پا گذاشتن قوانین دریایی بسیار سیاه است. رژیم ایران در سالهای اخیر با ربودن کشتی های تجاری سرمشق نیروهای نیابتی خود در منطقه در اخلال قوانین دریایی شده است. همچنین این رژیم در ناامن سازی دریانوردی تجاری ید طولانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *