دولت رئیسی؛ از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تا مازاد درآمد ۱۵ میلیارد یورویی

‎یک نماینده مجلس میگوید که سرنوشت مازاد درآمد ۱۵ میلیارد یورویی دولت رئیسی نامعلوم است.دولت رئیسی نیز از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تا مازاد درآمد ۱۵ میلیارد یورویی خبر میدهد.

احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اعتماد آنلاین گزارش داده است که دولت رئیسی یک لایحه دو فوریتی در بیست و دوم تیرماه امسال به بهارستان فرستاده که در آن از مجلس خواسته است تا اجازه دهد، درآمد مازاد حاصل از فروش نفت، میعانات و گاز را که بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو می‎شود؛ مصرف کند.

به گفته وی، دولت رئیسی گفته بود که این پول را صرف زیرساخت‌ها، تامین معوقات کارکنان دولت، حمایت از صندوق‌های بازنشستگی، پرداخت طلب پیمان‌کاران و سایر هزینه‌ها خواهد کرد، اما دولت می‌خواست «سه خط مجوز» برای این کار بگیرد و  طوری هزینه کند که «هیچ کس نداند چه بلایی قرار است بر سر این پول بیاید.»

وی با اشاره به تصویب نشدن این درخواست دولت رئیسی ادامه می‌دهد که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا به وی گفته است که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در دولت وجود دارد و ۶۲ درصد درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه ۱۴۰۲ محقق شده است.

ابراهیم رئیسی در جلسه ارائه لایحه بودجه به مجلس در ابتدای آذرماه امسال گفت: «در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۴ درصد داشتیم و تلاش شد در سال گذشته کسری بودجه را تجربه نکنیم.»

این نماینده مجلس می‌افزاید: «سوال این است که این ۱۵میلیارد یورو چه شده است؟ آیا ۱۵میلیارد یورویی وجود نداشته و دولت بیهوده لایحه دو فوریتی را راهی مجلس کرده بود؟ که با عقل جور درنمی‌آید. یا اتفاقات دیگری رخ داده، محقق نشده یا اتلاف شده است؟ پاسخ این پرسش هرچه که باشد امروز کشور حداقل با کسری ۴۰۰هزار میلیارد تومانی روبرو است. این کسری بودجه باعث افزایش تورم و گسترش فقر می‌شود.»

یک جستجوی ساده در گوگل نشان می‌دهد که سرنوشت نامشخص ۱۵ میلیارد یورو پول ایران موضوع تازه‌ای نیست و در سال های گذشته نیز مبالغ مشابهی ناپدید یا از دسترس خارج شده است. در سال ۲۰۱۸ رسانه‌ها گزارش دادند که ۱۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات ایران به کشورهای دیگر گم شده است.

در سال ۲۰۱۷ یعنی چند ماه قبل از انتشار خبر گم شدن این مبلغ، گزارشی مبنی بر تفاهم نامه ۱۵ میلیارد یورویی میان بانک چین و ایران منتشر شد که گمانه‌زنی‌ها بر این بود که این مبلغ پول متعلق به ایران است.

در ماه‌های گذشته نیز رسانه‌های داخلی و خارجی گزارش دادند که درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران به چین بالغ بر ۴۵ میلیارد دلار می‌شود، اما رژیم کمونیست چین با استناد به تحریم‌های ایالات متحده درباره ممنوعیت خرید نفت ایران، از پرداخت این مبلغ به ایران خودداری می‌کند.

منبع خبر

One thought on “دولت رئیسی؛ از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تا مازاد درآمد ۱۵ میلیارد یورویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *