پژوهشگران ژاپنی با پیوند پوست زنده به روبات‌ها، چهره‌ای انسانی‌تر به آنها می‌دهند

پژوهشگران ژاپنی با پیوند پوست زنده به روبات‌ها، چهره‌ای انسانی‌تر به آنها می‌دهند

دانشمندان ژاپنی پس از یافتن راهی برای پیوند پوست زنده به صورت روبات‌ها، چشم‌انداز ایجاد ربات‌هایی با ظاهری شبیه‌تر به انسان را ممکن ساخته‌اند.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه توکیو با الهام گرفتن از پیوند پوست انسان، نمونه‌ای از یک صورت مصنوعی را ساخته‌اند که می‌تواند لبخند بزند و سایر حالات چهره انسان را نشان دهد.

دانشمندان می‌گویند که آنچه ساخته‌اند نه تنها مانند پوست واقعی نرم است، بلکه در صورت بریده شدن حتی می‌تواند خود را ترمیم کند.

پوست مصنوعی در آزمایشگاه و با استفاده از سلول‌های زنده ساخته می‌شود.

تلاش‌های قبلی برای چسباندن این پوست به صورت روبات‌ها با دشواری‌هایی همراه بوده است.

این پژوهشگران ابتدا سعی کردند تا پوست را با کمک قلاب‌هایی کوچک به صورت روبات پیوند بزنند، اما این قلاب‌ها هنگام حرکت روبات به پوست آن آسیب می‌رساند.

در انسان، پوست با رباط‌ در بافت‌های زیرین ادغام می‌شود و محققان ژاپنی برای بازسازی آن، سوراخ‌های کوچک زیادی را روی ربات ایجاد کردند و بعد از افزودن یک ژل حاوی کلاژن، لایه‌ای از پوست مصنوعی را روی ربات اضافه کردند.

ژل سوراخ‌ها را پر می‌کند و سپس پوست را به ربات متصل می‌کند.

مطالب بیشتر

جراحی پلاستیک

پروفسور شوجی تاکئوچی، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «با کپی‌برداری از ساختارهای رباط پوست انسان و با استفاده از سوراخ‌های V شکل ایجاد شده در مواد سخت، راهی برای اتصال پوست به ساختارهای پیچیده پیدا کردیم.»

«انعطاف‌پذیری طبیعی پوست و شیوه به کار رفته برای ایجاد چسبندگی قوی باعث شده است که پوست بتواند با اجزای مکانیکی ربات حرکت کند، بدون اینکه پاره یا کنده شود.»

نتایج این تحقیق جدید در نشریه علمی گزارش‌های سلول منتشر شده است.

محققان می‌گویند که برای تبدیل شدن این فناوری به یک واقعیت روزمره، به سال‌ها آزمایش بیشتر نیاز است.

پروفسور تاکئوچی گفت: «یک چالش مهم دیگر ایجاد حالات‌های مختلف صورت انسان با کمک قرار دادن عملگرهای مکانیکی یا عضلات پیچیده در داخل ربات است.»

اما محققان بر این باورند که دستاوردشان می‌تواند برای تحقیقات در زمینه پیری پوست، مواد آرایشی و جراحی، از جمله جراحی پلاستیک مفید باشد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *