چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟

هرچند آب برای زنده ماندن ضروری است، اما نیاز واقعی بدن به آب بسیار پیچیده‌تر از تصور رایج مصرف ۸ لیوان آب در روز است و بستگی به عوامل متعددی دارد.
میزان نیاز به آب بستگی به اندازه بدن دارد، اما عوامل دیگری مثل میزان فعالیت بدنی، شرایط آب و هوایی، رژیم غذایی و بیماری‌ها را هم باید در نظر گرفت.
سطح فعالیت بدنی نقش مهمی در نیاز به آب دارد. هرچه فعالیت بیشتر باشد، عرق کردن و نیاز به جبران مایعات از دست رفته بیشتر است.
آب تنها منبع مایع بدن نیست. حدود ۲۰ درصد نیاز بدن به آب از طریق غذا تأمین می‌شود. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم به آب بدن کمک می‌کند.
اگرچه درست است که می‌توان مقدار زیادی آب نوشید، اما انجام این کار بسیار دشوار است. هایپوناترمی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مقدار زیادی آب دریافت کند و میزان آب در خون به قدری زیاد شود که تعادل الکترولیت‌ها، به ویژه سدیم، به هم بخورد. این شرایط که علائم آن شامل سردرد، اغتشاش ذهنی، تهوع و ضعف عضلانی است، بسیار خطرناک است، اما خوشبختانه نادر است. اهمیت دادن به احساس تشنگی بدن – و توجه به عواملی مانند آب و هوا، شدت تمرین و سایر عواملی که ممکن است نیاز به هیدراته شدن اضافی ایجاد کنند – اطمینان می‌دهد که شما آب مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنید و نیازی به شمارش لیوان‌های آب نیست.

منبع خبر

One thought on “چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *