امکان پایان حیات روی زمین در اثر انفجار نزدیک «کیلونووا»

امکان پایان حیات روی زمین در اثر انفجار نزدیک «کیلونووا»

پرتوهای کیهانی حاصل از برخورد نوترونی در فاصله‌ای نسبتا نزدیک به منظومه شمسی چنان قوی هستند که می‌توانند حیات را روی زمین نابود کنند

به گفته دانشمندان، یک «کیلونووا»، که انفجار ناشی از برخورد دو ستاره نوترونی به یکدیگر است، در فاصله ۳۵ سال نوری از زمین می‌تواند به صدور پرتوهای شدید کیهانی بینجامد که حیات روی سیاره را برای هزاران سال از بین ببرد.

دانشمندان داده‌های GW170817، اولین کیلونووایی که تاکنون مشاهده شده است، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که پرتوهای کیهانی حاصل از این پدیده به‌طور بالقوه مرگبار هستند.

اگر یک کیلونووا در فاصله ۳۵ سال نوری از زمین اتفاق بیفتد، از روی زمین قابل مشاهده خواهد بود. چنین پدیده‌ای تمام فناوری‌های الکترونیکی را مختل می‌کند و بیش از یک ماه در آسمان روشن می‌ماند.

پرتوهای کیهانی ذرات بارداری هستند که به‌طور پیوسته زمین را بمباران می‌کنند. منبع آنها هم خورشید خودمان و هم پدیده‌های کیهانی دوردست هستند. با این وجود، پرتوهای کیهانی حاصل از برخورد نوترونی در فاصله‌ای نسبتا نزدیک به منظومه شمسی چنان قوی هستند که می‌توانند حیات را نابود کنند.

پرتوهای کیهانی

پرتوهای کیهانی تنها یک مورد تهدید هستند که این انفجارهای غول‌آسای فضایی ایجاد می‌کند. خطر بزرگتر، که البته احتمال برخورد آن با زمین کمتر است، دو اشعه بزرگ گاما است که کیلونووا از خود ساطع می‌کند.

اگر یکی از این اشعه‌ها به ترتیبی زمین را در حوزه تابش خود گرفتار کند، این باعث می‌شود که پرتوهای گاما لایه اوزون زمین را یونیزه کنند، و سیاره ما را در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش بی‌دفاع کنند، که منجر به نابودی تمام گونه‌های حیاتی روی زمین می‌شود.

با این وجود، دانشمندان تاکید می‌کنند که احتمال روی دادن چنین «روز قیامت کیهانی» بسیار پایین است، چرا که برخورد دو ستاره نوترونی امری بسیار نادر است. بر اساس ارزیابی‌ها، از هر ۱۰۰ میلیارد ستاره فقط ۱۰ مورد استعداد تبدیل شدن به ستاره نوترونی را دارند. به علاوه، تاکنون هیچ کیلونووایی در کهکشان راه شیری یافت نشده است.

منبع خبر

3 thoughts on “امکان پایان حیات روی زمین در اثر انفجار نزدیک «کیلونووا»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *