دانشگاه آکسفورد: هوش مصنوعی خطر حمله قلبی را ۱۰ سال زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دانشگاه آکسفورد: هوش مصنوعی خطر حمله قلبی را ۱۰ سال زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند. نتایج تحقیقات صورت گرفته از سوی دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند خطر حمله قلبی را در افراد تا ۱۰ سال جلوتر پیش‌بینی کند. محققان این دانشگاه باور دارند این فن‌آوری می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و در عین حال روند درمان حدود نیمی از بیماران فعلی را بهبود بخشد.

این مطالعه که به سفارش بنیاد قلب بریتانیا انجام گرفته به بررسی نقش هوش مصنوعی در افزایش دقت سی‌تی اسکن‌های قلبی پرداخته است.آزمایش سی‌تی اسکن به تشخیص وضعیت انسداد یا تنگ شدن شریان‌ها کمک می‌کند.

پروفسور کارالامبوس آنتونیادس، رییس بخش قلب و عروق بنیاد قلب بریتانیا و مدیر مرکز تصویربرداری در دانشگاه آکسفورد گفت مطالعه انجام شده نشان می‌دهد برخی بیماران که با درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه می‌کنند، حتی در صورت عدم وجود نشانه‌های بیماری، در معرض خطر ابتلا به حمله‌های قلبی در یک دهه آینده حیات خود هستند.

این‌گونه مراجعه‌کنندگان اغلب پس از طی آزمایش‌های اولیه از سوی پزشکان به خانه بازگردانده می‌شوند.حالا تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند ارائه تصویر دقیقی از خطر موجود به پزشکان، می‌تواند روند درمان بسیاری از بیماران قلبی را تا حد زیادی تغییر داده و بهتر کند.

در بریتانیا سالانه حدود ۳۵۰ هزار نفر آزمایش سی‌تی اسکن انجام می‌دهند اما بر اساس گزارش بنیاد قلب، با گذشت زمان بسیاری از آن‌ها به دنبال ناتوانی در رفع تنگی‌های کوچک و غیرقابل تشخیص، به حمله قلبی دچار شده و جان خود را از دست می‌دهند.

محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعه خود داده‌های بیش از ۴۰ هزار بیمار در هشت بیمارستان مختلف بریتانیا را بررسی کرده‌اند که به شکل روتین آزمایش سی‌تی اسکن می‌دهند.

تجزیه و تحلیل این داده‌ها به طور میانگین بازه‌ای ۲/۷ ساله را در بر گرفته است.

ابزار هوش مصنوعی توسعه داده شده برای این مطالعه روی سه هزار و ۳۹۳ بیمار دیگر برای یک بازه هشت ساله مورد آزمایش قرار گرفت و توانست به پیش‌بینی دقیق خطر حمله قلبی بپردازد.

خروجی نتایج به دست آمده برای ۷۴۴ نفر از این بیماران برای پزشکان آن‌ها ارسال و باعث شد برنامه‌های درمانی ۴۵ درصد از آن‌ها تغییر کند.

محققان امیدوارند فن‌آوری مرتبط با این هوش مصنوعی به‌ زودی در سراسر سرویس سلامت ملی بریتانیا پیاده‌سازی شود تا از هزاران مرگ قابل اجتناب ناشی از حملات قلبی در این کشور جلوگیری کند.

منبع خبر

2 thoughts on “دانشگاه آکسفورد: هوش مصنوعی خطر حمله قلبی را ۱۰ سال زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *