هوش مصنوعی گروک؛ رونمایی ایلان ماسک از رقیب چت‌جی‌پی‌تی

ایلان ماسک از هوش مصنوعی شبکه اجتماعی ایکس با نام «گروک» رونمایی کرد. این چت‌بات که به محتوای به‌روز موجود در این پلتفرم دسترسی دارد، فعلا به‌طور آزمایشی عرضه شده و تنها کاربران منتخب به آن دسترسی دارند.

این رقیب تازه چت‌جی‌چی‌تی قرار است پس از پایان این دوره آزمایشی در اختیار مشترکان پولی ایکس قرار بگیرد.

ایلان ماسک هفته گذشته در مصاحبه‌ای هوش مصنوعی را «یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای بشریت» توصیف کرده بود. با این حال تیم او ماه‌ها است که روی راه‌اندازی محصولی در این زمینه مشغول کار بوده است.

نام گروک برگرفته از کتاب علمی‌تخیلی «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» نوشته داگلاس آدامز، نویسنده بریتانیایی است.

ماسک پیشتر با انتشار تصاویری از نمونه گفت‌وگوهای انجام شده با گروک تاکید کرد این چت‌بات با الهام از کتاب آدامز حس شوخ‌طبعی دارد و تلاش می‌کند تا سوالات کاربران را با طعنه پاسخ دهد. گروک همچنین هر آنچه را کاربران ایکس در این پلتفرم منتشر می‌کنند، می‌خواند و بر اساس آن آموزش می‌بیند.

چت‌بات گروک را «ایکس ای‌آی»، شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک توسعه داده است. این شرکت روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به معرفی این محصول، ویژگی‌های شاخص آن و نیز مقایسه آن با سایر مدل‌های زبانی مانند جی‌پی‌تی نسخه ۳،۵ و ۴ پرداخت.

توسعه‌دهندگان گروک می‌گویند این هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده تا تقریبا به هر سوالی پاسخ دهد و حتی فراتر از آن، به کاربران پیشنهاد کند چه سوالی بپرسند.

مدل زبانی استفاده شده برای طراحی این محصول که در واقع فناوری اساسی در توسعه همه چت‌بات‌ها به حساب می‌آید، Grok-1 نام دارد.

ایکس ای‌آی مدعی است این مدل در برخی معیارها مانند حل مسائل ریاضی دوره راهنمایی از نسخه ۳،۵ مدل زبانی جی‌پی‌تی که توسط شرکت اوپن ای‌آی تولید شده، پیشی گرفته است. اوپن ای‌آی از مدل زبانی یاد شده در نسخه رایگان چت‌جی‌پی استفاده می‌کند.

با این حال مهندسان ایکس ای‌آی تاکید کرده‌اند جی‌پی‌تی نسخه ۴ کماکان از مدل آن‌ها بهتر عمل می‌کند. آن‌ها دلیل این موضوع را دسترسی به منابع بزرگ‌تری از داده‌های آموزشی و نیز زیرساخت سخت‌افزاری بهتری که اوپن ای‌آی در اختیار دارد، عنوان کرده‌اند.

ایلان ماسک یکی از هم‌بنیان‌گذاران شرکت اوپن ای‌آی به حساب می‌آید، اما او در سال ۲۰۱۸ به دنبال برخی اختلاف نظرها از این مجموعه خارج شد.

ماسک ماه مارس گذشته با امضای نامه‌ای که برخی دیگر از نام‌های تاثیرگذار حوزه فناوری آن را امضا کرده بودند، خواستار توقف شش ماهه توسعه سیستم‌های اوپن ای‌آی شده بود. با این حال او در ماه ژوئیه توقف این روند را غیر واقع‌بینانه توصیف کرد و از راه‌اندازی ایکس ای‌آی خبر داد.

ایلان ماسک هفته گذشته در اجلاس ایمنی هوش مصنوعی که در بریتانیا برگزار شد، پیش‌بینی کرد این فناوری در آینده همه مشاغل انسانی را قبضه خواهد کرد.

منبع خبر

2 thoughts on “هوش مصنوعی گروک؛ رونمایی ایلان ماسک از رقیب چت‌جی‌پی‌تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *