ناسا از اولین نمونه‌های سیارک «بنو» رونمایی می‌کند

ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، قرار است روز چهارشنبه ۱۹ مهر، نمونه‌هایی از سیارک «بنو» که با یک کپسول در ماه گذشته به زمین بازگردانده شد را رونمایی کند.

این بزرگ‌ترین نمونه خاکی است که تا کنون از سطح یک سیارک برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از این نمونه که سه سال پیش توسط کاوشگر «اسیریس-رکس» از سیارک نزدیک به زمین «بنو» برداشته شد، و بیش از دو هفته قبل با چتر در صحرای یوتا فرود آمد، در مرکز فضایی جانسون ناسا در شهر هیوستون در ایالت تگزاس رونمایی خواهد شد.

بازگشت این کپسول حاوی نمونه‌های سیارک بنو، تکمیل یک ماموریت مشترک شش ساله ناسا و دانشگاه آریزونا بود.

این تنها سومین نمونه برداشته‌شده از سطح یک سیارک بود که برای تجزیه و تحلیل به زمین بازگشته است. دو ماموریت مشابه توسط آژانس فضایی ژاپن در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ انجام شد.

دانشمندان موفق شدند حدود یک فنجان از گرد‌ و غبار و سنگ‌ریزه‌های «بنو» نمونه‌برداری کنند. پیشتر ژاپن، تنها کشور دیگری که از بنو نمونه‌برداری کرده است، حدود یک قاشق چای‌خوری از آن را به زمین بازگردانده بود.

ناسا می‌گوید این سیارک باقی‌مانده از اجزای تشکیل دهنده منظومه خورشیدی است و به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی شکل‌گیری زمین و حیات داشته باشند.

کپسول و محتویات آن در ابتدا در یک «اتاق تمیز» در محدوده آزمایش و آموزش وزارت دفاع در ایالت یوتا – در نزدیکی محل فرود – مورد بررسی قرار گرفت. این کپسول سپس به مرکز جانسون فرستاده شد تا محموله آن در بسته‌های کوچک‌تری قرار گیرد و همانطور که وعده داده شده بود، به ۲۰۰ دانشمند در ۶۰ آزمایشگاه در سراسر جهان فرستاده شوند.

در زمان فرود، وزن نمونه‌های سیارک بنو حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ گرم برآورد شده بود.

انتظار می‌رود که ناسا روز چهارشنبه اندازه‌گیری دقیق‌تری را اعلام کند و تایید کند که آیا هدف آنها در جمع‌آوری یک نمونه دست نخورده و کاملاً عاری از آلودگی زمینی محقق شده است یا نه.

انتظار می‌رود که در روز چهارشنبه از ویژگی‌های فیزیکی مانند تراکم، رنگ و شکل ماده، و این‌که آیا از سنگ، سنگ‌ریزه، دانه‌های ریز یا گرد و غبار تشکیل شده است، رونمایی شود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *