تونل بزرگ بیمارستان شفا، مسیری چند ۱۰ متری و مجهز

ارتش اسرائیل خبرنگار ایران‌اینترنشنال را به درون شهر غزه و تونل‌های زیر بیمارستان شفا برد. جایی مجهز به امکانات زندگی که ظاهرا حماس از آن به‌عنوان مقر فرماندهی استفاده می‌کرد.

ارتش اسرائیل از مدت‌ها پیش حماس را به استفاده از مجتمع بیمارستانی شفا به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل اقدامات این گروه شبه‌نظامی متهم کرده است. این ماجرا بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر در مورد پنهان شدن نیروهای حماس در میان مردم غیرنظامی است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل پیش از هدایت خبرنگار ایران‌اینترنشنال به درون تونل، از سلاح‌ها و مهماتی رونمایی کرد که سربازان اسرائیلی در بیمارستان یافته بودند.

به گفته هاگاری، این مهمات در یک خودروی کاروان به دست آمد که کنار ورودی اورژانس پارک شده بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اصلی‌ترین حامی حماس در ساختن تونل‌ها خوانده بود.

هاگاری شامگاه چهارشنبه اول آذر به ایران‌اینترنشنال گفته بود سپاه، تجهیزات ویژه، مهمات و آموزش نظامی در اختیار حماس قرار می‌دهد و این گروه، زیرساخت‌های تروریستی را در بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و مساجد می‌سازد.

خبرنگار ایران‌اینترنشنال از طریق چاهی در محوطه بیمارستان وارد تونلی شده است که ارتش اسرائیل هنوز همه مسیرش را شناسایی نکرده.

این تونل پیچ در پیچ مجهز به حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یک اتاق ملاقات مجهز به تهویه مطبوع است.

بر اساس تصاویر، ورودی‌های زیادی در طول ده‌ها متر از مسیر تونل زیر بیمارستان وجود دارد.

روز ۲۸ آبان ارتش اسرائیل از کشف تونلی متعلق به حماس به عمق ۱۰ متر و طول ۵۵ متر در زیر بیمارستان شفا در شمال‌ غزه خبر داده بود که تا یک در «ضد گلوله» امتداد داشت.

اسرائیل اعلام کرد حماس از این نوع درها برای جلوگیری از ورود نیروهای اسرائیلی به مراکز فرماندهی و دارایی‌های زیرزمینی‌اش استفاده می‌کند.

روز چهارشنبه یکم آذر ارتش اسرائیل در توضیحی بیشتر گفت احتمالا مسیرهای دیگری نیز به این تونل متصل هستند که هنوز کشف نشده‌اند اما مطمئنا از این تونل راه‌هایی برای رسیدن به شهر وجود دارد.

ارتش اسرائیل پیش و پس از حمله به بیمارستان شفا، حماس را متهم کرده است که از هزاران غیرنظامی فلسطینی پناه گرفته در بیمارستان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

پیش از ظهر روز پنج‌شنبه دوم آذر یکی از پزشکان این بیمارستان به خبرگزاری فرانسه گفت محمد ابوسلمیه، مدیر این مرکز و چند نفر از پرسنل پزشکی این بیمارستان روز پنج‌شنبه دوم آذر به دست نیروهای اسرائیلی دستگیر شده‌اند.

ارتش اسرائیل این موضوع را تایید کرد و گفت ابوسلمیه برای بازجویی در مورد شواهد «استفاده از این مجتمع به عنوان مرکز فرماندهی حماس» بازداشت شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ابوسلمیه تحت بازجویی شین‌ بت (سازمان اطلاعات اسرائیل) و واحد اطلاعات نیروهای مسلح اسرائیل قرار دارد.

رادیو ارتش اعلام کرد ابوسلمیه هنگامی که در حال حرکت به سمت جنوب غزه بود، ‌بازداشت شد.

پس از این اتفاق، حماس از صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت خواست اسرائیل را برای آزاد کردن رییس بیمارستان شفا تحت فشار قرار دهند.

یکی از ساکنان غزه که در حال ترک بیمارستان به سمت مناطق امن است، درباره جایگاه حماس بین فلسطینیان به ایران‌اینترنشنال گفت: «ما مدت زیادی داخل بیمارستان بودیم و با دنیای بیرون ارتباطی نداشتیم اما آنچه بر سر حماس آمده یا می‌آید مهم نیست.»

این مرد در ادامه افزود: «برای من زندگی خودم و کودکانم مهم است. ما دیگر خسته شده‌ایم.»

بر اساس گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، در غزه به سختی می‌توان خانه یا بنایی یافت که بمب‌های ارتش اسرائیل آن را ویران نکرده باشد: «دیگر نه خیابانی در این شهر پیداست و نه میدانی. گویی زلزله‌ای عظیم شهر را ویران کرده است. کسی از اهالی شهر در خیابان‌ها نیست. همه از جنگ و ویرانی گریخته و شهر را به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد سپرده‌اند.»

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است، روز پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد فلسطینیان کشته شده در حمله اسرائیل به نوار غزه به بیش از ۱۳ هزار نفر افزایش یافت.

جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس از زمان آغاز حمله این گروه شبه‌نظامی به اسرائیل در روز هفتم اکتبر آغاز شد.

این حمله حماس، مرگ‌بارترین حمله به اسرائیل طی دهه‌های اخیر بود که در جریان آن حدود هزار و ۴۰۰ نفر که اغلب غیرنظامی بودند کشته شدند و بیش از ۲۰۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

منبع خبر

One thought on “تونل بزرگ بیمارستان شفا، مسیری چند ۱۰ متری و مجهز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *