قیمت گاز طبیعی پس از آغاز اعتصاب در دو تأسیسات مهم گاز طبیعی مایع‌سازی‌شده (LNG) در استرالیا افزایش یافته است.

صنعتی استرالیا

اعتصاب‌ها در اعتراض به دستمزد و شرایط کاری، در تأسیسات گورگون و ویتستون شرکت شورون در استرالیای غربی رخ داده‌اند. این دو تأسیسات شورون بیش از ۵ درصد از ظرفیت جهانی LNG را تشکیل می‌دهند.

در روز جمعه، قیمت عمده‌فروشی گاز در انگلستان حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. تحلیلگران شرکت انژی اسکن گفتند: قیمت‌ها امروز صبح به شکل متعادلی افزایش یافته است. هنوز به مرحله کاهش عرضه نرسیده‌ایم. بنابراین نیازی به واکنش اضطراری در شرایطی که سایر متغیرها نزولی هستند، وجود ندارد.

استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان LNG جهان است که در کنار قطر و آمریکا، عرضه این محصول به کاهش قیمت‌های انرژی جهانی پس از قطع صادرات گاز روسیه به اروپا کمک کرده است.

داوری صنعتی استرالیا میانجی‌گری بین شورون و اتحادیه دریایی را بر عهده دارد، اما تاکنون توافقی حاصل نشده است. سخنگوی اتحادیه دریایی گفت موضع شورون پس از ۵ روز گفتگو به سختی تغییر کرده است. اعضای اتحادیه دریایی از شورون می‌خواهند رویکرد خود را تغییر دهد تا این اختلاف حل شود. ادامه این اعتصاب می‌تواند فشارها بر بازار انرژی را تشدید کند.

اگرچه هزینه‌های انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته کاهش یافته است، اما همچنان فشارهایی بر قیمت‌ها وجود دارد. قیمت نفت در این هفته افزایش یافت و نفت برنت در حدود ۹۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود، زیرا عربستان و روسیه تصمیم گرفتند تا پایان سال میزان تولید را کاهش دهند.

LNG، متان یا مخلوطی از متان و اتان است که از ناخالصی‌ها تصفیه و تا دمای تقریباً -۱۶۰ درجه سانتی‌گراد خنک می‌شود. این کار باعث مایع شدن گاز می‌شود و سپس می‌توان آن را در مخازن فشارقوی حمل کرد. در مقصد، LNG مجدداً به گاز تبدیل می‌شود و مانند هر گاز طبیعی دیگری برای گرمایش، پخت‌وپز و تولید برق استفاده می‌شود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *