بحران روابط کانادا و هند؛ دهلی‌نو خواهان خروج ۴۱ دیپلمات کانادایی شد

با تشدید بحران در روابط هند و کانادا، دهلی‌نو از اوتاوا خواست تا ۴۱ دیپلمات خود را از خاک این کشور خارج کند. روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که هند هشدار داده این افراد از روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) دیگر مصونیت دیپلماتیک نخواهند داشت.

تنش بین دهلی نو و اتاوا از اواسط شهریور ماه آغاز شد؛ هنگامی که کانادا ترور یک رهبر جدایی‌طلب سیک به نام هاردیپ سینگ نجار در خاک خود را به دولت هند نسبت داد.

هند اما همان زمان ادعاهای مرتبط با دخالت این کشور را در «هر گونه اقدام خشونت‌آمیز» در کانادا رد کرد و از اوتاوا خواست علیه عناصر ضدهندی در خاک کاناد اقدام قانونی فوری و موثر کند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، شمار دیپلمات‌های کانادایی مستقر در دهلی‌نو ۶۲ نفر و «ده‌ها نفر» بیشتر از تعداد دیپلمات‌های هندی در اوتاوا است.

دلیل این وضعیت هم رسیدگی به امور کنسولی حدود ۱/۳ میلیون کانادایی هندی‌تبار است.

پیش‌تر هند خواهان برقراری تعادل در تعداد و رتبه دیپلمات‌های هندی و کانادایی مستقر در کشورهای یکدیگر شده بود.

خبر فایننشال تایمز هنوز از سمت هند تایید یا تکذیب نشده است.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا هم از تایید مستقیم این گزارش خودداری کرد اما با اشاره به تنش‌هایی که بین دو دولت وجود دارد، خبر داد که کشورش در حال گفت‌وگو با هند است و بنابراین «حفاظت از دیپلمات‌های خود» را ادامه خواهند داد.

روز ۱۱ مهر نیز جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در گفت‌وگو با خبرنگاران، وضعیت کنونی بین دو کشور را دشوار توصیف و در عین‌ حال تاکید کرد به دنبال افزایش اختلاف با هند نیست.

او یادآور شد که کانادا تلاشی برای «تحریک» نخواهد کرد و در مقابل، به «تعامل مسوولانه و سازنده» با دولت هند ادامه می‌دهد.

با این‌ حال اواخر شهریور، وزارت امور خارجه کانادا از اخراج رییس سازمان اطلاعات هند در کانادا خبر داد و در اقدامی متقابل، دهلی‌نو نیز اعلام کرد به یک دیپلمات عالی‌رتبه کانادایی دستور داده خاک هند را ترک کند.

هاردیپ سینگ نجار، مدافع استقلال و جدایی سیک‌ها از هند و دارای تابعیت کانادایی بود که روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در نزدیکی ونکوور در استان بریتیش کلمبیای کانادا به قتل رسید.

پیش‌تر مقام‌های هندی او را به «اقدامات تروریستی و توطئه برای ارتکاب قتل» متهم و تحت تعقیب قرار داده بودند. اتهامی که به گفته سازمان جهانی سیک‌های کانادا از سوی هاردیپ سینگ نجار رد شده بود.

جنبش جدایی‌طلب سیک‌ها به منظور استقلال ایالت پنجاب هند در دهه ۱۹۸۰ شکل گرفت و اوایل دهه ۱۹۹۰ به مبارزه‌هایی خشونت‌بار روی آورد.

طی سال‌های گذشته اما فعالیت‌ سیک‌های جدایی‌طلب در خارج از هند متمرکز شده، به طوری‌ که کانادا میزبان بیش از ۷۷۰ هزار نفر سیک است.

دهلی‌نو پیش از این اوتاوا را به پناه دادن به «تروریست‌ها و افراط‌گرایانی» متهم کرد که «حاکمیت و تمامیت ارضی هند» را تهدید می‌کنند.

منبع خبر

One thought on “بحران روابط کانادا و هند؛ دهلی‌نو خواهان خروج ۴۱ دیپلمات کانادایی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *