ایران-هنگ کنگ؛ بردی که بیشتر نگران‌کننده بود تا آرامش‌بخش

ایران-هنگ کنگ؛ بردی که بیشتر نگران‌کننده بود تا آرامش‌بخش

تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه‌اش در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا با پیروزی یک بر صفر مقابل هنگ کنگ، صعودش را به مرحله حذفی مسابقات قطعی کرد، اما این پیروزی از جهات مختلف بیشتر نگران‌کننده به نظر می‌رسد تا یک برد شیرین منجر به صعود.

امروز (جمعه ۱۹ ژانویه) یکی از عجیب‌ترین روزهای جام ملت‌های آسیا رقم خورد. ایران درحالی مقابل هنگ کنک قرار گرفت که عراق با خلق بزرگ‌ترین شگفتی مسابقات مقابل ژاپن پیروز شد. این برد روی نقشه بازی‌ها در مرحله حذفی و مسیر ایران هم اثر گذاشته بود، چون با دوم شدن احتمالی ژاپن در گروه سوم، این تیم مسیرش تغییر کرد.

حالا همه منتظر تقابل احتمالی کره جنوبی و ژاپن در مرحله دوم هستند و ایران به احتمال فراوان مقابل برنده آن بازی قرار خواهد گرفت. البته کره جنوبی هم باید در گروهش اول شود تا تمام این فرضیات محقق شود.

پنج تغییر در ترکیب ایران

امیر قلعه نویی که در نخستین بازی مقابل فلسطین، ترکیبی غافلگیرکننده را برای شروع بازی انتخاب کرده بود، این بار با چند تغییر بازی را شروع کرد.

گرافیک هنگ کنگ

در خط دفاع سه تغییر نسبت به بازی اول ایجاد شده بود. مجید حسینی جانشین شجاع خلیل زاده مصدوم شد و در سمت راست هم رامین رضائیان به جای صادق محرمی بازی می‌کر که مقابل فلسطین بازیکن ترکیب اصلی بود. میلاد محمدی هم در سمت چپ خط دفاع قرار گرفته بود.

در خط میانی و حمله هم روزبه چشمی و شهریار مغانلو برخلاف بازی قبلی، در ترکیب اصلی قرار گرفته بودند و سردار آزمون مهاجم باشگاه رم بیرون ماند.

نکته جالب حضور دوباره مهدی قایدی در ترکیب اصلی بود؛ بازیکنی که در ۶ ماه گذشته درواقع پس از تورنمنت کافا از سوی امیر قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت نمی‌شد اما نامش در فهرست ایران برای جام ملت‌ها قرار گرفت، در بازی اول مقابل فلسطین فیکس بازی کرد، گل هم زد و این بار دومین بازی را هم از ابتدا کنار مهدی طارمی و مغانلو در خط حمله شروع کرد.

هدف ویژه؛ گل نخوردن

یکی از انتقاداتی که به عملکرد ایران در بازی اول وارد بود، آسیب پذیری در فاز دفاع و فرصت دادن به فلسطین برای خلق موقعیت بود؛ ضعفی که قلعه‌نویی هم پس از بازی به آن اشاره کرده و البته تاکید کرده بود که در بازی‌های بعدی باید تیمش در کارهای دفاعی پیشرفت کند.

فلسطین در ۷ بازی قبلی خود پیش از تقابل با ایران، یک گل هم نزده بود اما توانست دروازه علیرضا بیرانوند را باز کند.

به این ترتیب یکی از اهداف اصلی کادر فنی ایران در دومین بازی مرحله گروهی مقابل هنگ کنگ، افزایش انسجام دفاعی و بسته نگه داشتن دروازه بود.

ایران دو ماه پیش در ورزشگاه آزادی با هنگ کنگ در مقدماتی جام جهانی بازی کرده و چهار بر صفر پیروز شده بود.

این دومین تقابل دو تیم بود و با توجه به شکست ۱-۳ هنک کنگ مقابل امارات در بازی اول، پیروزی آسان ایران در این بازی، قابل انتظار بود.

هنگ کنگ همه را غافلگیر کرد

بازی ایران و هنگ کنگ

انتظار می‌رفت ایران در دقایق ابتدایی حملات سنگینی را طراحی کند اما هنگ کنگ با حملات پرتعداد و از سوی دیگر با فشار شدید در نیمه زمین ایران، شروعی غافلگیرکننده داشت. نخستین ضربه در چارچوب را هم مهاجم هنک کنگ زد و بیرانوند با واکنش مناسب توپ را مهار کرد.

ایران در ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی، بارها در نیمه خودی توپ را لو داد و بازیکنان هنگ کنگ موفق می‌شدند پاس‌های بازیکنان ایران را خیلی زود و پیش از رسیدن به چندین پاس متوالی، قطع کنند. قلعه نویی هم در منطقه فنی، چند بار نارضایتی خود را از شکل بازی ایران بروز داد.

با این حال گل اول را در دقیقه ۲۴ ایران زد؛ گلی که با حرکت میلاد محمدی از سمت چپ و پاس او به قایدی در فضای جلوی مدافعان میانی حریف شکل گرفت.

قایدی از محوطه تقریبا بسته با یک ضربه نرم بغل پا، گلی زیبا زد تا قفل بازی را برای ایران تا حدودی باز کند. پس از این گل یک بار دیگر هم هنگ کنگ تا آستانه باز کردن دروازه ایران پیش رفت اما ضربه مهاجم هنک کنگ پس از اشتباه محمدی در دفع توپ، به دروازه راه نیافت.

ایران هر چند در نیمه اول پیروز شد اما ۷ شوت هنگ کنگ و دو ضربه این تیم در چارچوب، واقعا بار دیگر نگرانی درباره شکنندگی ایران در کارهای دفاعی ایجاد کرد. در این نیمه ایران حدود ۷۰ درصد مالکیت توپ داشت اما بارها در فاز دفاع غافلگیر شد.

مصدومیت حسینی و تعویض دفاعی

ایران نیمه دوم را هجومی شروع کرد اما پس از حدود ۱۰ دقیقه دوباره کنترل بازی تا حدود زیادی از اختیار ایران خارج شد.

در اواسط این نیمه حسینی هم مصدوم شد و جای خود را به سعید عزت‌اللهی داد. چشمی به قلب خط دفاع رفت و عزت‌اللهی در خط میانی کنار قدوس قرار گرفت.

به این ترتیب در دومین بازی هم یک مدافع میانی دیگر مصدوم شد و شاید در بازی‌های آینده قلعه‌نویی در قلب خط دفاع دچار مشکل شود.

سرمربی ایران محمد محبی و کریم انصاری‌فرد را هم به جای قایدی و مغانلو به میدان فرستاد اما خبری از سردار آزمون نبود.

به دنبال این تعویض‌ها همچنان حملات هنگ کنگ و روند ضعیف کار با توپ ایران ادامه داشت و کار به جایی رسید که در دقیقه ۷۷ قلعه‌نویی یک هافبک دفاعی یعنی امید ابراهیمی را به جای طارمی به زمین فرستاد.

موقعیت رضائیان، خروج بیرانوند

در دقایق پایانی بازی هرچند نگرانی از باز شدن دروازه ایران، زیاد بود اما میل هجومی هنگ کنگ باعث شده بود فضای زیادی در نیمه زمین هنگ کنگ برای نیروهای هجومی ایران ایجاد شود.

رضائیان در دقیقه ۸۲ یک فرصت عالی را از دست داد و ضربه‌اش در چارچوب دروازه قرار نگرفت. در چند دقیقه پایانی ایران بار دیگر تحت فشار قرار گرفت و روی یک پاس بلند پشت دفاع هم بیرانوند مجبور شد از محوطه جریمه خارج شود؛ خروجی که با لمس توپ با دست همراه شد.

بیرانوند و قلعه‌نویی خوش‌شانس بودند که این صحنه را داور ندید و حتی مورد بازبینی ویدئویی قرار نگرفت، وگرنه احتمال اخراج بیرانوند هم وجود داشت. ایران لحظات پایانی را با نگرانی سپری کرد و سرانجام موفق شد به ۳ امتیاز برسد.

آمار هجومی مناسب هنگ کنگ

سرمربیان هنگ کنگ و ایران در جام ملت‌های آسیا

ایران از یک سو پیروز شد و ۶ امتیازی شد و عملا صعودش به مرحله دوم را قطعی کرد و از سوی دیگر دروازه‌ش بسته ماند اما حتی نسبت به بازی اول، در فاز دفاع شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر ظاهر شد.

هنگ کنگ در این بازی ۳۰ درصد مالکیت توپ داشت اما ۹ شوت زد و ۲ ضربه در چارچوب هم داشت. وقتی هنگ کنگ می‌تواند چنین آماری مقابل ایران ثبت کند، یعنی در مراحل بعدی مقابل حریفان قوی‌تر، ایران کار دشواری خواهد داشت.

قلعه‌نویی قطعا باید روی کاهش ضعف‌های دفاعی تیم ملی کار کند تا در مراحل حذفی امکان موفقیت تیم ملی بیشتر شود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *