تداوم رکود تورمی در بازار مسکن؛ وام‌های بی‌خاصیت و طرح‌های روی هوا!

در مقاله ایی که در کیهان لندن منتشر شده است به ضعیت بحرانی بازار مسکن در ایران و مشکلات خرید مسکن برای خانوارهای شهری به ویژه مستاجران پرداخته شده است. بر اساس این گزارش، سهم هزینه مسکن از کل هزینه‌های خانوار شهری در کل کشور به ۳۸ درصد و در تهران به ۵۱ درصد رسیده است. این یعنی خانوارهای شهری بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف هزینه مسکن می‌کنند که نشان از فشار مالی زیاد بر آنها دارد.

دولت مبلغ وام مسکن را افزایش داده اما هزینه‌های دریافت و بازپرداخت این وام برای خانواده‌های مستاجر بسیار بالا بوده و اکثر آنها توان مالی پرداخت اقساط را ندارند.

علاوه بر این، در حالی که ارزش درآمد مردم روز به روز کاهش می‌یابد، قیمت مسکن به سرعت در حال افزایش است. این شرایط موجب شده تا خانه‌دار شدن برای خانواده‌های مستاجر تقریبا غیرممکن شود.

علاوه بر مسائل مالی، ساخت و ساز مسکن نیز به دلیل موانع اداری کاهش پیدا کرده و بازار مسکن دچار رکود تورمی شده است. همچنین طرح دولت برای ساخت مسکن ارزان نیز با شکست مواجه بوده و قیمت آن چندین برابر شده است.

در نهایت، بانک‌ها نیز به دلیل کمبود منابع مالی، تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات به متقاضیان، به ویژه در طرح ملی مسکن، ندارند. بنابراین با وجود تلاش‌های دولت، معضل مسکن همچنان بحرانی باقی‌مانده و امید به بهبود شرایط در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

منبع خبر

One thought on “تداوم رکود تورمی در بازار مسکن؛ وام‌های بی‌خاصیت و طرح‌های روی هوا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *