حتی لیوان قهوه روی طعم آن اثر می‌گذارد

حتی لیوان قهوه روی طعم آن اثر می‌گذارد

برای بسیاری، روز بدون قهوه اول صبح آغاز نمی‌شود، و نه فقط کافئین بلکه فرایند آماده‌کردن قهوه هم کمک می‌کند تا سرحال بیایند. اما به نوشته نیویورک پست، لیوان سفالی که در آن قهوه می‌نوشید نیز به اندازه شیوه‌ای که قهوه را دم می‌کنید اهمیت دارد.

جوردن مایکلمن و زاکاری کارلسن، روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب «اما اول، قهوه»، می‌گویند آداب و تشریفات نوشیدن قهوه، که لیوان سفالی قهوه را نیز شامل می‌شود، می‌تواند بر احساس فرد تاثیر بگذارد و در نتیجه طعم برایش تغییر می‌کند.

به گفته آن‌ها، چیزهایی مانند موسیقی و حتی همنشین می‌تواند طعم شراب را در نظر فرد بهتر کند‌- قهوه نیز از این موضوع مستثنی نیست.

مایکلمن و کارلسن توضیح می‌دهند: «موسیقی دلنشین، نسیم شامگاهی دلپذیر، همنشین جذاب‌ــ همه این‌ها می‌توانند کاری کنند غذا و شراب خوش‌طعم‌تر شوند. این در مورد قهوه هم صدق می‌کند‌ــ محیط اطراف هنگام صرف قهوه روی مغز اثر می‌گذارد. این یعنی وقتی زمان انتخاب لیوان فرا می‌رسد، ظرفی که از آن می‌نوشید، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.»

استفاده از یک لیوان قهوه خاص می‌تواند احساسات و خاطراتی را برانگیزد که سبب شود فرد هنگام صرف اولین نوشیدنی روز به وجد بیاید.

علاوه بر این، تداعی خاطره‌ای خاص هنگام صرف قهوه «کمک می‌کند قهوه طعم بهتری پیدا کند و تجربه‌ای خوش‌عطر و طعم با چند بعد و طنین خلق کند».

بنابراین، ضرری ندارد روی بعضی لیوان‌های سفالی جمله‌های تاکیدی مثبت نوشته شده باشد که به فرد کمک می‌کند روزش را با مقداری اعتمادبه‌نفس شروع کند.

مایکلمن و کارلسن با اشاره به تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، می‌گویند: «پژوهش‌ها نشان داده است که فقط نگاه کردن به عبارت‌های تاکیدی مثبت می‌تواند هشیاری و شفافیت ذهن و خلق را بهبود بخشد، و این قبل از اولین جرعه [قهوه] است.»

علاوه بر این، پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد این ادعا را تایید می‌کند. بر اساس این پژوهش، طعم قهوه در لیوان سفید قوی‌تر است.

در این پژوهش آمده است: «احتمال دارد تضاد رنگ میان لیوان و قهوه بر حس [فرد از] تلخی/شیرینی قهوه اثر گذاشته باشد.»

به گفته پژوهشگران، رنگ بیرونی محصول بر درک چندحسی از غذا و نوشیدنی اثر می‌گذارد و عوامل متعددی بر طعم تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید

در مقاله‌ای دیگر، این ادعا مطرح شده است که قهوه در لیوان سفالی سبز طعم بهتری دارد زیرا رنگ سبز طعم ترش را تداعی می‌کند، و نوشیدن از لیوان سبز سبب می‌شود دارای طعمی ترکیبی و ترش به نظر برسد که طعم‌هایی خوشایند برای قهوه محسوب می‌شوند.

پژوهش‌ها در مورد ارتباط میان رنگ و طعم نشان می‌دهد که افراد برخی رنگ‌ها را به برخی طعم‌ها ربط می‌دهند.

طعم تجربه‌ای چندحسی است؛ آنچه لمس می‌کنید، می‌بینید، بو می‌کنید و می‌شنوید بر طعمی که می‌چشید اثر می‌گذارد.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *