خبرنگاران اخراج شدند

خبرنگاران گزارش دادند که دستور خروج از شهر ویران‌شده شرقی لیبی، درنه، در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) به آنها داده شده است. این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که معترضان خانه شهردار عزل‌شده را به آتش کشیدند. دلیل این اعتراض، خشم آنها از ناتوانی مقامات در حفاظت از شهر در برابر سیل بود.

خبرنگاران گزارش دادند که دستور خروج از شهر درنه لیبی پس از اعتراضات ضد دولتی به آنها داده شده است.

هزاران نفر در این سیل کشته و هزاران نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند. این سیل در ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) پس از شکستن سدهای بالای شهر درنه طی طوفانی رخ داد و مرکز شهر را در خود فرو برد.

دیروز تظاهرکنندگان با شعاردادن در میدان مقابل مسجد مشهور صحابه با گنبد طلایی جمع شده بودند. برخی نیز پرچم‌هایی را از روی بام مسجد به اهتزاز درآورده بودند. در ادامه شب نیز خانه شهردار عبدالمنعم الغیظی را به آتش کشیدند.

دولت اداره‌کننده شرق لیبی اعلام کرد که الغیظی از سمت شهرداری درنه عزل شده و همه اعضای شورای شهر نیز از سمت‌هایشان برکنار و برای بازجویی به مقامات ارجاع داده شده‌اند.

یک هفته پس از فاجعه، بخش‌های وسیعی از درنه همچنان ویرانه‌ای گل‌آلود است که سگ‌های ولگرد در آن در رفت و آمدند. خانواده‌ها نیز همچنان به جستجوی اجساد گم‌شدگان در آوار ادامه می‌دهند.

ساکنان خشمگین می‌گویند این فاجعه قابل پیشگیری بوده است. مقامات نیز پذیرفته‌اند که قرارداد تعمیر سدها پس از سال ۲۰۰۷ هرگز به اتمام نرسیده است و دلیل آن را ناامنی منطقه عنوان کرده‌اند. شهر درنه از سال ۲۰۱۹ تحت کنترل ارتش ملی لیبی قرار دارد که بر شرق کشور تسلط دارد. پیش از آن نیز این شهر در اختیار گروه‌های مسلح محلی از جمله شاخه‌های داعش و القاعده بود.

هنوز مقیاس کامل تلفات روشن نشده و هزاران نفر همچنان مفقود هستند. مقامات آمارهای متفاوتی از تلفات ارائه کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت تاکنون مرگ ۳۹۲۲ نفر را تأیید کرده است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *