خطرات احتمالی مصرف ماریجوانا برای سلامت قلب و عروق

مطالعات اخیر نشان می دهند که با افزایش مصرف ماریجوانا در جهان، احتمال وجود ارتباط بین استفاده از آن و خطرات سلامتی برای قلب و عروق در حال بالا رفتن است. هرچند که تحقیقات روشن و قطعی در این زمینه در دسترس نیست، ولی نتایج بدست آمده نمیتواند نادیده گرفته شود. در یکی از مطالعات اخیر، خطر بروز نارسایی قلبی در افرادی که روزانه از ماریجوانا استفاده می کردند ۳۴ درصد بیشتر از افرادی بود که هرگز آن را مصرف نکرده بودند.

مکانیسم دقیق تاثیر ماریجوانا بر سلامت قلب همچنان نامشخص است. احتمال می رود ترکیب )ماده ای که مسئول اصلی تأثیرات ماری جوانا بر وضعیت روانی افراد است.(THC موجود در ماریجوانا عامل اصلی باشد. تصور می شود که THC از طریق فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک (واکنش مبارزه یا گریز) باعث افزایش فشارخون، ضربان قلب و آریتمیهای نامنظم قلبی میشود که همگی از عوامل خطر بیماریهای قلبی و سکته مغزی محسوب میشوند.

استنشاق دود حاصل از سوختن ماریجوانا نیز حاوی مواد سمی مانند ترکیبات آروماتیک چرخهای است که به ) ژن شناسی)DNA آسیب وارد میکنند. هرچند که میزان سمیت آن کمتر از دود سیگار است، اما بدون شک بدن انسان را تحت تاثیر قرار میدهد. اثرات مصرف خوراکی ماریجوانا مانند شیرینی ها و نوشیدنی های حاوی THC بر قلب هنوز بدرستی مشخص نیست و نیازمند تحقیقات وسیع تر است.

با توجه به یافته های کنونی، توصیه می شود افرادی که وضعین نامناسبی خونی و یا کلسترل بالا دارند و یا سابقه حمله قلبی و خانوادگی بیماری قلبی در آن ها وجود دارد، از مصرف ماریجوانا به هر شکلی خودداری کنند .

منبع خبر

2 thoughts on “خطرات احتمالی مصرف ماریجوانا برای سلامت قلب و عروق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *