خنده؛ بهترین دارو برای جلوگیری از بیماری قلبی

خنده؛ بهترین دارو برای جلوگیری از بیماری قلبی

در تازه‌های پزشکی این هفته به تأثیر خنده در جلوگیری از بیماری قلبی، خطر هوش مصنوعی برای دریافت اطلاعات درباره سرطان، غذاهای عامل بدخوابی شبانه و تردید دانشمندان در تاثیر مکمل‌های امگا ۳ بر سلامت می‌پردازیم.

خندیدن باعث انبساط بافت درون قلب و افزایش جریان اکسیژن در بدن می‌شود. این را متخصصان بیمارستان دکلینیکاس در پورتو آلگره برزیل بر اساس جدیدترین تحقیقشان می‌گویند.

به‌نوشته گاردین؛ جدیدترین بررسی این محققان نشان داده که خنده‌درمانی ظرفیت عملکردی سیستم قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.

این یافته‌ها در نشست سالانه انجمن قلب‌وعروق اروپا در آمستردام، بزرگترین کنفرانس قلب جهان ارائه شده است.

در تحقیق اخیر ۲۶ بزرگسال با میانگین سنی ۶۴ سال، که همگی مبتلا به بیماری عروق کرونر بودند، شرکت داشتند. این بیماری ناشی از تجمع پلاک در دیواره رگ‌هایی است که به قلب خون‌رسانی می‌کند.

بیش از سه ماه، از نیمی از از این عده خواسته شد هر هفته دو برنامه کمدی یک ساعته، از جمله کمدی‌های محبوب تماشا کنند. نیمی دیگر دو مستند جدی، در مورد موضوعاتی مانند سیاست یا جنگل‌های آمازون تماشا کردند.

در پایان دوره ۱۲ هفته‌ای مطالعه، در گروه اول، میزان اکسیژنی که قلب آنها میتواند به بدن پمپاژ کند، ۱۰ درصد بهبود یافت.

آنها همچنین آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری چندین بیومارکر التهابی داشتند که نشان می‌دهد چقدر پلاک در رگهای خونی ایجاد شده است و آیا افراد در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی هستند یا خیر. نتایج نشان داد که این نشانگرهای التهابی در مقایسه با گروه دوم کاهش معنی‌داری داشتند.

به‌گفته محققان، مردم باید سعی کنند حداقل دوبار در هفته کارهایی را انجام دهند که آنها را بخنداند. زیرا خنده باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود که التهاب را کاهش می‌دهد و به سلامت قلب‌وعروق کمک می‌کند. خنده همچنین سطح هورمونهای استرس مانند کورتیزول را کاهش می‌دهد.

خطر هوش مصنوعی برای دریافت اطلاعات درباره سرطان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چت‌بات‌ها می‌توانند اطلاعات دقیقی در مورد سرطان ارائه دهند، اما این ابزار محدودیت‌های خاص خود را دارند.

به‌نوشته نشریه پزشکی Consumer Healthday؛ هوش مصنوعی ممکن است همیشه دقیق‌ترین منبع اطلاعات سلامت نباشد، به‌ویژه وقتی نوبت به درمان سرطان می‌رسد.

دو مطالعه جدید کیفیت پاسخ‌های ارائه‌شده توسط هوش مصنوعی را به سؤالات مختلفی در مورد مراقبت از سرطان ارزیابی کردند.

نتایج یکی از این مطالعات که ۲۴ آگوست در JAMA Oncology منتشر شد، سرویس هوش مصنوعی محاوره‌ای را مورد استفاده قرار داد.

حدود دو سوم اطلاعات ارائه شده توسط ChatGPT در مورد بیماری سرطان دقیقاً با اطلاعات و دستورالعمل‌های فعلی شبکه جامع سرطان ملی ایالات متحده NCCN)) مطابقت داشت. اما تقریباً یک‌سوم از پاسخ‌های ارائه شده توسط مدل OpenAI در زمینه طراحی برنامه‌های درمانی برای انواع مختلف سرطان‌ها، حاوی اطلاعات نادرستی بوده است.

دکتر دانیل بیترمن، نویسنده این مطالعه و استادیار انکولوژی بیمارستان بریگهام و زنان گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که برخی دستورالعمل‌ها و اطلاعات کاملا نادرست بوده‌اند. مانند توصیه هوش مصنوعی به جراحی به‌عنوان اولین و آخرین درمان، زمانیکه درمان استاندارد شامل رادیوتراپی و یا شیمی‌درمانی نیز می‌شود.

او گفت: آمیخته‌شدن اطلاعات نادرست با اطلاعات صحیح، تشخیص خطاها را حتی برای متخصصان نیز دشوار می‌کند و این امر بسیار نگرانکننده است.

در مطالعه دوم محققان به پاسخ‌های چهار سرویس چت‌بات مختلف از جمله ChatGPT، Perplexity، Chatsonic و Bing پرداختند. از هرکدام خواسته شد تا درباره سرطان پوست، ریه، پستان، پروستات و یا روده بزرگ صحبت کنند. محققان کیفیت و دقت پاسخ‌ها را به‌دقت ارزیابی کردند.

به‌گفته محققان، بسیاری از کاربران هوش مصنوعی باور دارند که اطلاعات پزشکی تولیدشده توسط چت‌بات غیرقابل‌درک (در سطح آکادمیک) و یا غیرعملی هستند و این در حالی است که بیشتر کاربران، به‌دنبال اطلاعات غیرتخصصی برای دریافت سوالاتشان هستند. به‌گفته دانشمندان، از مجموع ۱۰۴ پرسش، حدود ۹۸ درصد از پاسخ‌های ارائه‌شده توسط ChatGPT شامل حداقل یک توصیه درمانی بوده که با دستورالعملهای NCCN مطابقت داشته است. ولی حدود ۳۵ درصد از این پاسخ‌ها حداقل حاوی یک توصیه نامربوط با دستورالعملهای NCCN نیز بوده است.

به‌گفته محققان، این محدودیتها نشان می‌دهد که چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌عنوان مکمل و نه به‌عنوان منبع اصلی اطلاعات پزشکی باید استفاده شوند. زیرا هوش مصنوعی جایگزین تعاملی که بیماران باید با پزشکان خود داشته باشند، نمیشود. ازاینرو بیماران و پزشکان باید از محدودیتهای این فناوریها آگاه باشند.

بااینحال بسیاری از دانشمندان بر این باورند که باگذشت‌ زمان چت‌بات‌های هوش مصنوعی نقش مهمتری در ارائه اطلاعات و مراقبت‌های پزشکی ایفا خواهند کرد.

کدام غذاها مقصر بدخوابی شبانه هستند؟

کاهش کیفیت خواب شبانه همیشه به‌دلیل مصرف قهوه و کافئین نیست. برخی غذاهای سالم و سبک نیز می‌توانند خواب شما را مختل کنند.

فوکوس‌آنلاین به مرور فهرستی از این غذاها پرداخته است:

سالاد و سبزیجات خام

یک وعده سالاد تازه برای شام اگرچه مضر نیست اما فیبر موجود در اجزای تشکیل‌دهنده آن از قبیل گوجهفرنگی، هویج، خیار و … فرایند هضم را دشوار میکند و باعث تجمع گاز در روده و نفخ میشود و خواب عمیق را دشوار میکند.

غذاهای تند

قبل از رفتن به رختخواب، باید از از مصرف خوراکی‌های تند اجتناب کنید. محققان استرالیایی دریافتند که غذای تند و اختلالات خواب باهم مرتبط هستند. بر اساس مطالعات آنها، کسانی‌ که قبل از خواب سس تاباسکو یا خردل می‌خورند، به‌دلیل کابوس‌های شبانه نمی‌توانند به‌خواب بروند یا خواب ضعیفی دارند. توضیح این موضوع ماده کپسایسین است که مثلاً در فلفل قرمز وجود دارد. این ماده می‌تواند دمای بدن را تغییر دهد که به‌نوبه‌ خود بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر غذای تند دوست دارید، بهتر است آنها را در زمان ناهار بخورید.

زنجبیل

زنجبیل جزء اصلی غذاهای آسیایی است. افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، دوست دارند از این ماده غذایی استفاده کنند زیرا مواد تند موجود در زنجبیل متابولیسم را تحریک می‌کند و افزایش می‌دهد. اما متابولیسم تحریک‌شده از به‌خواب‌رفتن عمیق جلوگیری می‌کند.

سیر

سیر باعث نفخ و تشنگی شدید می‌شود. از ساعات عصر به‌بعد از مصرف این ماده غذایی اجتناب کنید.

شکلات

دانه کاکائو حاوی تئوبرومین است. این ماده دارای ساختارهایی شبیه به کافئین بوده و اثر محرکی دارد. شکلات تلخ حتی نسبت بیشتری از تئوبرومین دارد و به‌عنوان میان‌وعده عصر مناسب نیست.

شیرین‌بیان

شیرین‌بیان حاوی گلیسیریزین است، یک شیرین‌کننده طبیعی که بر تعادل آب و نمک بدن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه فشار خون را افزایش می‌دهد. اگر به‌یکباره بیش ازحد شیرین‌بیان بخورید، حتی می‌توانید به‌دلیل فشار خون بالا، به آریتمی قلبی مبتلا شوید.

تردید دانشمندان در تاثیر مکمل‌های امگا ۳ بر سلامت

افرادی‌ که به‌طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند، اما مطالعات جدید مزایای مشابهی در مورد مکمل‌های روغن ماهی نشان نداده‌اند.

به‌نوشته واشینگتن‌پست؛ فروش مکمل‌های روغن ماهی یک صنعت چند میلیارد دلاری است و بسیاری از مردم روزانه کپسول‌های روغن ماهی مصرف می‌کنند و معتقدند اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آنها برای سلامت، به‌ویژه برای قلبشان مفید است.

طبق مطالعه‌ای که چهارشنبه در JAMA Cardiology منتشر شد، محققان دانشگاه تگزاس برچسب‌های بیش از ۲ هزار مکمل روغن ماهی را که ادعاهایی در مورد تاثیر این قرص‌‌‌ها بر سلامت قلب داشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند. آنها دریافتند که بیش از ۸۰ درصد از محتوای این برچسب‌ها مرتبط با ساختار و عملکرد کلی روغن ماهی است؛ مانند تاثیر این روغن‌ها در سلامت قلب‌وعروق و بهبود روحیه.

روغن ماهی حاوی دو اسید چرب امگا ۳ به نام‌‌های EPA و DHA است که به‌طور طبیعی در ماهی‌های چرب مانند سالمون یافت می‌شود. سطوح بالاتر امگا ۳ با کاهش خطر بیماریهای قلبی‌عروقی مرتبط است، اما به‌گفته محققان، اینها تاثیرات بر اساس سطوح امگا ۳ در رژیم غذایی است، نه مکمل‌ها.

لوک لافین، متخصص قلب‌وعروق در کلینیک کلیولند، که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: این واقعیت که تولیدکنندگان مکمل‌های روغن ماهی به مزایای سلامتی مختلفی اشاره می‌کنند، با توجه به اینکه شواهد علمی از آنها پشتیبانی نمی‌کنند، نگران‌کننده است.

لافین بیمارانش را تشویق می‌کند که اسیدهای چرب امگا ۳ را از رژیم غذایی خود دریافت کنند. ماهی‌هایی مانند سالمون و خالمخالی، بذرکتان و دانه چیا یا گردو سرشار از امگا ۳ هستند و به‌گفته وی، خوردن آنها بخشی از یک الگوی غذایی سالم است.

وی گفت: ما به‌عنوان متخصص قلب از مردم می‌خواهیم به‌طور خودسرانه اقدام به خرید و مصرف اینگونه مکمل‌ها نکنند.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *