زبان بدن و رمزگشایی عشق در نگاه اول

زبان بدن و رمزگشایی عشق در نگاه اول
۱

ما عاشق می‌شویم چون چشمانمان به شیوه‌ای پیچیده که اغلب خودمان هم نمی‌فهمیم، با هم سخن می‌گویند. می‌گویند عشق کور است اما چشم‌ها تمام تلاششان را می‌کنند و عشق در یک نگاه در اتاقی شلوغ، فقط کلیشه‌ داستان‌های پریان و فیلم‌های درام یا کمدی نیست. حتی به گفته یک متخصص زبان بدن، عشق واقعا می‌تواند در یک آن شروع شود.

نیویورک پست در آستانه ولنتاین یا روز عشاق، از قول جودی جیمز، دانشمند ارتباطات فیزیکی از بریتانیا، نوشت: «عشق در نگاه اول زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرایند بسیار پیچیده و کامپیوتری‌مانند در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد.»

جیمز توضیح داد: «عشق در یک نگاه معمولا بر خاطرات و تجربیات گذشته‌ ما استوار است؛ وقتی ناگهان درمی‌یابیم ویژگی‌های شخصیتی که در ذهنمان به عنوان ایده‌آل ثبت شده‌اند و محرک‌های و زیبایی‌های بصری و مدل‌هایی که در ذهنمان ذخیره کرده‌ایم، در فردی که به او می‌نگریم، جمع شده‌اند.»

کلینیک کلیولند ژانویه ۲۰۲۳ در گزارشی به این نکته اشاره کرد که عشق در نگاه اول در پی یکسری فعل‌و‌انفعالات شیمیایی در مغز رخ می‌دهد که در آن ترشح هورمون‌های دوپامین و اکسی توسین (احساس خوب) در بدن ناگهان افزایش می‌یابد و به مغز فرمان می‌دهد که «خودش» است.

در یک نظر سنجی که متخصصان بینایی‌سنجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپیس‌ویورز (Specsavers) از دو هزار داوطلب، مشخص شد که ۵۹ درصد زوج‌هایی که در نگاه اول عاشق هم شده‌اند، هنوز با هم‌اند. بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، رابطه ۱۹ درصد این افراد بیش از ۴۰ سال طول کشید.

در تحقیقاتی که شرکت توسعه بازار وان‌پل (OnePoll) انجام ، ۴۷ درصد از زوج‌های عشق در نگاه اولی گزارش دادند که با نگاه کردن به چشمان طرف مقابلشان، به‌شدت مجذوب او شدند. ۳۶ درصد از کسانی که می‌گویند با نگاه اول، در دام عشق افتادند، هم به یاد می‌آورند که پس از دیدن چشمان طرف مقابل، نمی‌توانستند جای دیگری را نگاه کنند. ۳۵ درصد این افراد احساسشان را چنین توصیف کرده‌اند که با نگاه اول گویی قلبشان آب شد، در حالی که ۳۱ درصد احساس آرامش و آسودگی آنی داشتند.

جیمز توضیح می‌دهد: «ما عاشق می‌شویم چون چشمانمان به شیوه‌ای پیچیده که اغلب خودمان هم نمی‌فهمیم، با هم سخن می‌گویند. نگاه‌های زیرچشمی، تند پلک زدن، نشانه‌های خجالت مانند سرخ شدن یا قهقهه زدن و مرتب پشت سر را نگاه کردن نشانه‌های آشکاری از غلیان احساسات در درون‌اند.»

او واکنش‌های فیزیولوژیکی چون نفس‌های عمیق و کوتاه و خشکی بیش از حد دهان را نیز از جمله این نشانه‌ها می‌داند.

نشانه‌های یک عشق در نگاه اول

رفتار آیینه‌وار

اگر با دوستانتان به یک مهمانی یا میکده رفته‌اید و حین گپ زدن، فردی را دیدید که دارد حرکات و رفتارهای شما را تکرار می‌کند، بدانید که احتمالا در نگاه اول عاشقتان شده است.

خودنمایی

اگرچه اغلب انسان‌ها‌ مانند پرندگان نیستند که برای نشان دادن خود به جفت احتمالی بال‌هایشان را باز و بسته کنند یا باد در سینه‌ بیندازند، برخی لمس‌های ظریف و طولانی مدت گردن یا شانه‌ یا موی خود هم می‌تواند نشان‌دهنده علاقه به فرد مقابل باشد.

اشارات نظر و نگاه‌های دزدکی

بهترین نشانه تلاش برای عشوه‌گری زمانی است که به صحبت شما گوش می‌کنند. ارتباط  چشمی در زمانی که صحبت می‌کنید و به موازات آن نگاهی که روی لب‌های شما می‌رود و روی چشمانتان بازمی‌گردد، نشانه‌هایی از علاقه‌مند شدن به شما و حتی آغاز مسیری به سمت یک بوسه است.

نگاه گریزان

اگر پس از تماس چشمی چنددقیقه‌ای با فردی، متوجه شدید که عقب نشست و به نقاط دیگر اتاق می‌کند، احتمالا در تلاش است تا توجه شما را به خود جلب کند و این مدل ابراز علاقه مثل موش و گربه‌ بازی هم می‌تواند یک نشانه عشق در نگاه اول باشد.

لبخند گربه‌ای

گربه‌ها با چشمانشان لبخند می‌زنند، شما هم می‌توانید. اگر کسی با چشم‌های باریک که کناره‌های آن چین افتاده است، به شما لبخند می‌زند، نشان‌دهنده حس تایید و جذب شدن است و می‌تواند نشانه‌ آن باشد که مجذوب شما شده است.

پشت چشم نازک کردن

اگر فردی پس از ارتباط چشمی، برای یک یا دو ثانیه چشم‌ها و چانه را به سمت پایین بیندازد، سپس در حالی که دوباره تماس چشمی برقرار می‌کند، به‌آرامی لبخند بزند، این یک نشانه قوی از علاقه یا حتی چیزی عمیق‌تر از آن است.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *