دیدگاه فعالین زن ایرانی درباره سفر ویتنی رایت به ایران

دیدگاه فعالین زن ایرانی درباره سفر ویتنی رایت به ایران
۱

یک بازیگر پورن آمریکایی که در جریان جنگ اسرائیل علیه حماس به صورت آنلاین از گروه تروریستی حماس حمایت کرده است، به ایران سفر کرده و از سفارت سابق آمریکا در تهران که پس از بحران گروگان‌گیری در سال ۱۹۷۹ تخلیه شده، بازدید کرد.
چگونگی و چرایی ورود او به کشور همچنان برای همه یک راز است. ویتنی رایت به عنوان یک شهروند ایالات متحده که در اوکلاهاما سیتی متولد شده، برای بازدید خود نیاز به ویزا داشت. نمایندگی ایران در سازمان ملل به سوالات درباره سفر این بازیگر پاسخی نداد. از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جلسه توجیهی روز دوشنبه در مورد رایت پرسیده شد و گفت که اطلاعاتی در مورد وی ندارد.
ستاره پسیانی، بازیگر ایرانی، از دولت تندرو ایران به دلیل سیاست حجاب اجباری که منجر به دستگیری و مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله شد، انتقاد کرد.


در همین حال، رایت علیرغم کارش در پورنوگرافی از خود در سراسر تهران فیلم گرفت که در تئوری باید او را در معرض اتهامات فساد که مجازات اعدام دارد، قرار می دهد.
پسیانی در اینستاگرام خود نوشت: شما مردم این کشور را به روش‌های مختلف برای رفع حجاب مجازات می‌کنید، اما اجازه می‌دهید یک بازیگر پورن برای گردشگری به اینجا بیاید!
خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام که نخواست نامش فاش شود مدعی شده است که دولت برای رایت در حالی که «از ماهیت شغل غیراخلاقی او آگاه نبوده» ویزا صادر کرده است.
در حالی که رژیم ایران نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق زنان را به دلیل انتقاد از سرکوب زنان از زمان مرگ مهسا امینی در سال ۲۰۲۲ در بازداشت و زندانی کرده، دیدار رایت در تضاد است.
اوایل دی ماه، رویا حشمتی، یک زن ایرانی به دلیل نقض قانون حجاب اجباری جمهوری اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد، همچنین زن دیگری که از داشتن حجاب خودداری کرده بود، به دو سال زندان محکوم شد.
مسیح علینژاد، یک فعال زن ایرانی-آمریکایی که با سوء قصد و تلاش برای آدم ربایی توسط ایران مواجه شده است، نیز سفر رایت را محکوم کرد. علی نژاد با اشاره به نماد حقوق مدنی ایالات متحده نوشت: «ما زنان ایران می‌خواهیم مانند رزا پارکس باشیم نه ویتنی رایت». جنگ‌افروزان واقعی، مأموران جمهوری اسلامی هستند که اگر با خودتان صادق باشید، شما را اعدام می‌کنند.
این واقعه به وضوح نشان می‌دهد که وقتی صحبت از حمایت از گروه تروریستی حماس می‌شود، رژیم ایران مایل است معیارها و سیاست‌های اخلاقی خود را زیر پا بگذارد.
رژیم ایران که از مقاومت تزلزل ناپذیر زنان در برابر قانون حجاب اجباری غافلگیر شده است، تاکتیک های مختلفی را به کار می گیرد تا آنها را از برداشتن حجاب در ملاء عام منصرف کند، البته با موفقیت بسیار کمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *