قابلیت جدید آی‌او‌اس ۱۸ از تهوع و ماشین‌گرفتگی جلوگیری می‌کند

قابلیت جدید آی‌او‌اس ۱۸ از تهوع و ماشین‌گرفتگی جلوگیری می‌کند
۱

شرکت اپل به‌تازگی از مجموعه قابلیت‌های جدید آی‌او‌اس که همراه آیفون در دسترس قرار می‌گیرد رونمایی کرده است از جمله تجربه جدیدی که می‌تواند مانع ماشین‌گرفتگی سرنشینان هنگام استفاده از گوشی تلفن شود.

هدف از قابلیت «راهنمای حرکت وسیله نقلیه» (Vehicle Motion Cues) که روز چهارشنبه معرفی شد، این است که به کاهش تهوع حرکت سرنشینان در وسایل نقلیه متحرک کمک می‌کند. این قابلیت وقتی فعال شود، نقطه‌های متحرک حاشیه صفحه نمایش هم‌زمان با حرکت خودرو تغییر جهت می‌دهند، که به گفته اپل به کاهش تضاد حسی کمک خواهد کرد.

نقطه‌های متحرک حرکت خودرو را از لحاظ بصری شبیه‌سازی می‌کنند بدون اینکه با محتوای روی صفحه گوشی تداخل ایجاد کند، و می‌تواند به کاربران کمک کند راحت‌تر بخوانند و بازی کنند در حالی که در صندلی عقب خودرو نشسته‌اند. پژوهش‌ پیشین نشان می‌دهد که تهوع حرکت هنگامی رخ می‌دهد که تعارضی میان حواس جسمی ما و آنچه چشم‌هایمان می‌بیند وجود داشته باشد.

این قابلیت جدید بخشی از مجموعه به‌روز‌سانی‌هایی است که پیش از «روز جهانی آگاهی‌بخشی در مورد دسترسی دیجیتال» در ۱۶ مه اعلام شد، و احتمال دارد در سال جاری به‌عنوان بخشی از آی‌او‌اس۱۸ همراه آیفون ۱۶ عرضه شود. این قابلیت از حسگرهای آیفون و آیپد استفاده می‌کند تا تشخیص دهد چه موقع در یک وسیله نقلیه متحرک هستید، و می‌توان آن را روشن کرد تا به‌صورت خودکار ظاهر شود، یا در مرکز کنترل روشن و خاموش کرد.

اپل علاوه بر قابلیت جدید تهوع حرکت، قابلیت ردیابی مسیر حرکت چشم را در آیفون و آیپد ارائه می‌کند. این قابلیت به کاربران دارای ناتوانی‌های جسمی امکان می‌دهد فقط با استفاده از چشم دستگاهشان را کنترل کنند. این قابلیت، که این غول حوزه فناوری می‌گوید به هوش مصنوعی مجهز است، از دوربین جلو گوشی استفاده می‌کند؛ به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از چشم روی صفحه حرکت کنند، با عناصر تعامل داشته باشند و صفحه را بالا و پایین بکشند.

اپل همچنین قابلیت جدیدی موسوم به موسیقی لامسه‌ای (Music Haptics) را عرضه می‌کند، که از موتور ضربه‌لمسی (Taptic Engine) آیفون استفاده می‌کند تا با ضرب موسیقی، ارتعاش ضربه‌ای داشته باشد، که راه جدیدی در اختیار کاربران ناشنوا یا کم‌شنوا قرار می‌دهد تا موسیقی را روی گوشی تلفنشان تجربه کنند. ناتینگ (Nothing)، شرکت نوآفرین حوزه فناوری، کاری مشابه در گوشی تلفنش موسوم به ناتینگ‌فون انجام داده است.

سایر قابلیت‌های جدید دسترسی‌ میانبرهای صوتی را شامل می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد با بیان جمله‌های ساده، میانبرهای پیچیده‌ای را اجرا کنند، و یک تنظیم جدید که به آیفون امکان خواهد داد الگوهای گفتاری غیرمعمول کاربران دچار عارضه‌هایی مانند فلج مغزی و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را بهتر تشخیص دهد.

مطالب بیشتر

قابلیت‌های دسترسی جدید صفحه نمایش خودرو (CarPlay) همچنین از کنترل صوتی، فیلترهای رنگی و شناسایی صدا برای رانندگان ناشنوا یا کم‌شنوا پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، قابلیت‌های دسترسی جدیدی برای اپل ویژن پرو و تنظیمات دسترسی فعلی این شرکت ارائه می‌شود.

انتظار می‌رود که اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان این شرکت (WWDC) در ۱۰ ژوئن، تمام قابلیت‌های آی‌او‌اس ۱۸ را که در راه است اعلام کند. پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی موضوعی باشد که در بخش بزرگی از سخنرانی اصلی به آن پرداخته می‌شود.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *