مستشاران نظامی سپاه قدس در کشورهای منطقه چه می‌کنند؟

مستشاران نظامی سپاه قدس در کشورهای منطقه چه می‌کنند؟
۱

جمهوری اسلامی تحت عنوان مستشاران نظامی، فرماندهان بلند پایه و رده پایین سپاه قدس را در سوریه و برخی کشورهای دیگر مستقر کرده و برخلاف عرف و قوانین بین المللی در حال دخالت در امور داخلی این کشورهاست. بر خلاف آنچه جمهوری اسلامی «ماموریت مستشاری» می خواند، اعضای سپاه قدس بطور مستقیم عملیات تروریستی شبه نظامیان را طراحی، برنامه ریزی و هدایت می کنند.
بر اساس آمار خود سپاه، از دسامبر سال گذشته به این طرف حدود بیست نیروی سپاه قدس در سوریه که اکثرا هم از فرماندهان ارشد بودند، کشته شده اند. در حمله هفته گذشته به ساختمان مجاور کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، چندین فرمانده بلندپایه سپاه کشته شدند در حالیکه هیچ دیپلماتی در آن ساختمان وجود نداشته است. این هم گواه این حقیقت است که سپاه از اماکن دیپلماتیک برای فرماندهی اقدامات نظامی و هدایت عملیات های تروریستی استفاده می‌کند.


گروه‌های تروریستی مانند حماس، کتائب حزب الله عراق و حزب الله لبنان نیز تحت حمایت به اصطلاح مستشاران سپاه به اعمال تروریستی خود ادامه میدهند. برای نمونه، بر اساس گزارش های اخیر، محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه قدس که هفته گذشته در سوریه کشته شد، در جلسات سری شبه نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی در تونل های حماس در غزه حضور داشته است.
نیروهای سپاه قدس در کشورهایی که حضور به اصطلاح مستشاری دارند قاچاق تسلیحات، پول، و اطلاعات به گروه‌های شرور و تروریست برای انجام اقدامات تروریستی را نیز هدایت می کنند. برای نمونه، تسلیحاتی که حوثی های یمن برای هدف قرار دادن کشتی های تجاری در دریای سرخ استفاده میکنند و اطلاعاتی که لازمه چنین حملاتی است، از طرف این مستشاران در اختیار حوثی ها قرار میگیرد.
اعزام مستشاران نظامی به کشورهای دوست برای ارائه مشورت و آموزش نظامی در تاریخ مدرن متداول بوده است. مستشاران نظامی حق ورود در اختلافات سیاسی و فرقه ای نه در کشور متبوع خود و نه در کشوری دیگر را ندارند. آنچه نیروهای سپاه قدس تحت عنوان مستشاران نظامی در کشورهایی مانند سوریه و یمن انجام میدهند خارج از چهارچوب و وظایف مستشاری و اشتراک مستقیم در جنگ های داخلی این کشورها و دامن زدن به این تنش‌ها است.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *