میراث طبیعی ایران در آتش؛ حریق جنگل‌های هیرکانی در مازندران ادامه دارد

حریق جنگل‌های هیرکانی در مازندران ادامه دارد. آتش‌سوزی از روز دوم آذر شروع شده و با وجود مهار نسبی، همچنان ادامه دارد.علت اصلی آتش‌سوزی، سهل‌انگاری شکارچیان و حفاران غیرمجاز عنوان شده است.مساحت تخمینی آتش‌سوزی چند هزار هکتار اعلام شده است. آذرماه سال گذشته، پنج روز پس از آغاز حریق در جنگل‌های هیرکانی مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان از نابودی ۴۰ هکتار جنگل در این آتش‌سوزی خبر داد.

جنگل‌های هیرکانی ایران با قدمت ۴۰ میلیون سال، از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیاست. هیرکانی تیرماه ۱۳۹۸ به‌ عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بنا به اعلام مسوولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۶۴۳ مورد آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌های کشور روی داد. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳۵ درصد بیشتر است.

طی این مدت، چهار هزار و ۱۳۲ هکتار از جنگل‌ها و مراتع دچار حریق شده که از لحاظ سطح، نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶۱ درصد افزایش داشته است.

گفته می‌شود سالانه ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود.یکی از دلایل طولانی‌شدن اطفای حریق در جنگل‌های شمال کمبود تجهیزات جدید است و به‌روز نبودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق و وجود معضلات اقتصادی و اجتماعی از دیگر عوامل آتش‌سوزی در جنگل‌ها محسوب می‌شود. کمبود امکانات روز، مشکل اصلی برای کنترل آتش‌سوزی عنوان شده‌است.

منبع خبر

One thought on “میراث طبیعی ایران در آتش؛ حریق جنگل‌های هیرکانی در مازندران ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *